Gemotiveerd door de belofte van het volgende witte bolletje met zweetkaas en nog verrassend warme koffie uit de thermoskan, vertrokken je ouders in het holst van de nacht om het liefst in één streep naar het zuiden van Frankrijk te rijden. De volgende generatie kids gaat een andere herinnering hebben van de zomervakantie – misschien eentje met escargots in plaats van krentenbollen met margarine.

Volgens Laurent Barria, Marketing en Communicatie Directeur bij Citroën, moeten er ‘miljoenen en miljoenen en miljoenen dollars’ geïnvesteerd worden in laadpalen door heel Europa. En zelfs dan moeten we de manier waarop we met de auto op vakantie gaan aanpassen. In één streep naar de vakantiebestemming, dat zit er door drukte aan de laadpalen niet meer in.

Barria vertelt tijdens de lancering van de nieuwe Citroën Oli: ‘Stel je voor, 24 of 25 juli. Heel Nederland op vakantie naar Portugal, Spanje of het zuiden van Frankrijk. Iedereen neemt dezelfde snelweg. Hoe laad je de auto op in juli en augustus? Dat is vrijwel onmogelijk.’ Niet alleen moet er een paal vrij zijn, maar als iedereen tegelijk laadt, gaat de laadsnelheid omlaag.

Bovendien zullen er nooit genoeg palen neergezet worden om de vakantiedrukte te incasseren. ‘Je zult nooit 100 snelladers naast je Total- of BP-tankstation hebben langs de snelweg. Economisch gezien is dat nooit winstgevend. Je kunt er misschien 30 of 40 hebben.’ Door lange wachttijden lukt het je dus niet om in één keer naar de bestemming te rijden.

De reis wordt twee keer zo lang

Daarom moeten we langere ritten plannen, met leukere tussenstops, meent Barria: ‘Wat we moeten veranderen, is dat het geen rit van 24 uur meer is, maar een trip van 48 uur. Je wordt gedwongen – of nee, laten we het optimistisch houden – je hebt de mogelijkheid om onderweg naar Spanje wat steden te bezoeken.’

‘Je stopt misschien even in Parijs in de ochtend en laadt daar de auto op. Daarna stop je nog een keer in het zuiden van Frankrijk, enzovoorts’, geeft Barria als voorbeelden van toekomstige stoplocaties onderweg. Het gaat in de toekomst dus naast de eindbestemming ook steeds meer om de reis.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)