Tesla's in de file tijdens wintersport

Minder leuke après-ski

Foto('s): Torbjorn SandbakkTesla Supercharger in de sneeuw
Tesla Supercharger in de sneeuw

Een gewaarschuwd mens telt voor twee, vandaar ook dat de rij voor de Tesla Superchargers zo lang was afgelopen weekend, toen de voorspelde zwarte zaterdag voor EV-rijders plaatsvond. Goed, de waarschuwing was misschien ook te kort van tevoren om al je plannen om te gooien, en soms kan het ook gewoon niet anders. Maar er zijn ook mensen die het allemaal maar ‘kletskoek’ vonden.

Deze file van Tesla’s stond bij de Oberhonnefeld Supercharger in Duitsland. In de rij stonden voornamelijk wintersporters die onderweg naar Nederland waren en nog even de nodige kWh’tjes wilden pakken om hun reis te vervolgen. Bij grote drukte is er ook kans dat het laden nog eens langzamer gaat, waardoor de wachttijd verder toeneemt. De file geeft aan dat we in Nederland toch wel een serieus EV-wagenpark aan het kweken zijn, maar dat de laadinfrastructuur op dit soort drukke momenten – vooral in het buitenland – nog niet toereikend is.

Bij nieuwe techniek zul je altijd op kleine ongemakken stuiten. Bovendien kun je je afvragen hoe groot de noodzaak is om in te grijpen, als dit één keer per jaar plaatsvindt. Uit een recent onderzoek van Newmotion blijkt dat bijna de helft van de EV-rijders zich zorgen maakt over het aantal laadpunten in de toekomst.  Een toename van beschikbare laadpunten wordt door 46 procent genoemd als een van de belangrijkste verbeterpunten in hun laadervaring.

KPMG verwacht dat 3 procent van alle 56.500 elektrische auto’s met een actieradius van 300 kilometer of meer op vakantie gaat naar de sneeuw. Daar weer 70 procent van gaat via Duitsland naar Oostenrijk. Volgens Bud van der Schrier moeten zo’n 1.500 elektrische voertuigen laden bij slechts 450 laadpalen van Tesla en Ionity. Volgens het onderzoek moeten rijders van elektrische auto’s rekening houden met 75 minuten extra wachttijd.

Tesla reageert: ‘Tijdens ‘zwarte zaterdag’ afgelopen weekend kon het bij twee van de vijfhonderdtwintig snellaadlocaties in Europa tijdens piekuren druk zijn. Dit was het geval bij drukke verkeersaders op wintersportroutes in Duitsland. Anders dan bij een tankstation voor auto’s met een brandstofmotor zijn er bij een elektrische auto veel mogelijkheden om ‘s nachts wanneer de auto stil staat bij hotels (zogenoemde ‘destination charging’ locaties) te laden.’

Tesla’s in de file tijdens wintersport

Video: Stefan BeBonk

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws