Al enige tijd begint het F1-seizoen in Australië. En zou je ons een retourtje Sydney geven met de opdracht een autosport-evenement te bezoeken, dan zouden we daar gretig gebruik van maken. Maar niet om een F1-race te bezoeken.
Nee, wij zouden naar een race gaan van het Improved Production Car Championship. Waarom? Er wordt zowaar, echt, ongelogen: ingehaald bij deze races. Ken je dat nog, inhalen? Het is wellicht onze nieuwe favoriete raceklasse.
De deelnemers krijgen precies nul regels om na te leven. Nou ja, eentje dan: de auto moet ooit verkocht zijn in Australië of gehomologeerd zijn door de FIA. Verder staan ze bijna vrij om te doen en laten wat ze willen, zolang de carrosserie maar heel blijft, op de spatborden na.
En de motoren?
De motor mag gewisseld worden, als ie maar afkomstig is van dezelfde fabrikant. Vervolgens worden de auto’s ingedeeld in vier klassen, afhankelijk van de motorinhoud. Een kleine viercilinder als een jekko oppompen, kan dus beter lonen dan er een V8 in hangen.
Hier zien we Jordan Cox in zijn Civic EG tegen Leigh Forrest in een Toyota Celica TA22 over het Mount Panorama Circuit (of Bathurst). Kijk vooral even de inhaalactie aan het begin. Of twintig keer, zoals wij dat deden.
Civic vs Celica: spannender dan F1
Via Motorsport AU
Reacties