
De term ‘crossover’ lijkt ontzettend vaag de laatste tijd, een luie kapstok voor alles wat net niet netjes past binnen de lijntjes van de traditionele naamstrategieën. En toch, als je het hebt over een auto als de Kia EV6, klopt het. Omdat dit een auto is die zich prima voelt bij allerlei verschillende dingen die je met hem uitspookt, en omdat ie Kia zal helpen te veranderen van een ‘ja, wij zijn er ook’-merk in een leider.
Dat moeten we misschien even uitleggen. Kia’s probleem tot nu toe is de waardering. Goed gebouwd, efficiënt, betaalbaar – Kia’s auto’s op de Europese markt zijn tot nu toe heel verstandige auto’s. Maar niemand begeert verstandigheid. Verstandig is saai. Met de EV6 heeft het merk alle fiches in één keer op tafel gegooid; vol-elektrisch, woeste styling, in deze klasse ongekende laadsnelheden, massa’s gadgets.
De Crossover van het Jaar 2021 rijdt leuker
Ja, hij mag dan gebaseerd zijn op het grotendeels identieke platform van de Hyundai Ioniq 5, maar waar die auto het concept van een mobiele lounge verder uitdiept, is de EV6 meer gefocust op het vinden van een antwoord op een eigenlijk veel interessantere vraag: hoe maak je een elektrische auto leuk om te rijden? Er komt een GT-versie met 585 pk, die van 0 naar 100 gaat in 3,5 seconden en een top van 260 km/u haalt, voor 64.000 euro. Dat soort prestaties voor dat soort geld? Een paar jaar terug zou dat de clou van een grap zijn geweest. Nu lacht er helemaal niemand meer.
De instapper is al goed
Maar, belangrijker: de EV6 is ook als instapper al een prima auto. Hij is ruim, rijk uitgerust en zit goed in elkaar. Maar dit keer ziet ie er ook nog interessant uit, en hij is begeerlijk en leuk om te rijden. Cruisen doet ie op de manier die alle EV’s prettig maakt – stil, soepel, kalm – om vervolgens ook serieus een b-weggetje te kunnen aanvallen. Hij kan nooit echt zijn gewicht en formaat verstoppen, maar met een basisversie als deze zou die GT weleens een serieuze opponent kunnen worden.
Je mag ook trots zijn op de Crossover van het Jaar 2021
Sterker: hij mag er dan wat polariserend uitzien, de EV6 maakt wel een eind aan het badge-snobisme. Je hoeft niet langer te mompelen dat je een Kia hebt, je mag daar gewoon trots op zijn. En dat is geen klein bier. De EV6 is dus een crossover in meer dan één opzicht. Voor de auto, én voor het merk.
Meer van TopGear


De nieuwe Kia EV6 GT is een onopvallende middenklasser met 650 pk

De Kia EV6 facelift is stiller en heeft een betere batterij

Ook de elektrische auto’s van Kia geven straks het gevoel en geluid alsof ze schakelen

De vernieuwde Kia EV6 kun je starten met je vingerafdruk

Kia EV6 Plus AWD review: De gulden middenweg in het aanbod

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

Kia vernieuwt de Sportage, maar we vonden de oude neus eigenlijk mooier

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit

Nu niemand meer Tesla wil, heeft Nederland een duidelijke nieuwe favoriet – dit is de bestverkochte auto van nu

TopGears Auto van het Jaar 2021: Hyundai i20 N

Familieauto van het Jaar 2021: Ford Mustang Mach-E

Meer-heb-je-niet-nodig-auto van het Jaar 2021

Sedan van het Jaar 2021: BMW i4

Amerikaanse auto van het Jaar 2021: Ford Bronco

Luxeauto van het Jaar 2021: Mercedes EQS

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Opel heeft nu een auto met AWD die sneller is dan de legendarische Opel Calibra Turbo 4×4

Kia vernieuwt de Sportage, maar we vonden de oude neus eigenlijk mooier

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Kia vernieuwt de Sportage, maar we vonden de oude neus eigenlijk mooier

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Zie jij (zonder te spieken) van welk niet-Chinese automerk deze nieuwe SUV is?

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

Met dit slimme trucje van Google Maps bespaar je geld als je met de auto op vakantie gaat

Het CJIB gaat wegens foutje verkeersboetes terugbetalen – deze boetes komen in aanmerking

Verstandig, zo’n VW of Skoda….. Maar saai!!😂😂
Uit de vergelijkende test en veel reviews blijkt dat de ID4 / Enyaq een betere deal is. Misschien valt Topgear voor de hype.
Ik heb in beide langere tijd gereden. De Kia wint in alle opzichten!
Ik ook en ik heb daarna een ID4 gekozen als leaseauto. Meer auto voor mijn geld en buiten de gadgets gewoon een betere auto dan de Kia.