
De term ‘crossover’ lijkt ontzettend vaag de laatste tijd, een luie kapstok voor alles wat net niet netjes past binnen de lijntjes van de traditionele naamstrategieën. En toch, als je het hebt over een auto als de Kia EV6, klopt het. Omdat dit een auto is die zich prima voelt bij allerlei verschillende dingen die je met hem uitspookt, en omdat ie Kia zal helpen te veranderen van een ‘ja, wij zijn er ook’-merk in een leider.
Dat moeten we misschien even uitleggen. Kia’s probleem tot nu toe is de waardering. Goed gebouwd, efficiënt, betaalbaar – Kia’s auto’s op de Europese markt zijn tot nu toe heel verstandige auto’s. Maar niemand begeert verstandigheid. Verstandig is saai. Met de EV6 heeft het merk alle fiches in één keer op tafel gegooid; vol-elektrisch, woeste styling, in deze klasse ongekende laadsnelheden, massa’s gadgets.
De Crossover van het Jaar 2021 rijdt leuker
Ja, hij mag dan gebaseerd zijn op het grotendeels identieke platform van de Hyundai Ioniq 5, maar waar die auto het concept van een mobiele lounge verder uitdiept, is de EV6 meer gefocust op het vinden van een antwoord op een eigenlijk veel interessantere vraag: hoe maak je een elektrische auto leuk om te rijden? Er komt een GT-versie met 585 pk, die van 0 naar 100 gaat in 3,5 seconden en een top van 260 km/u haalt, voor 64.000 euro. Dat soort prestaties voor dat soort geld? Een paar jaar terug zou dat de clou van een grap zijn geweest. Nu lacht er helemaal niemand meer.
De instapper is al goed
Maar, belangrijker: de EV6 is ook als instapper al een prima auto. Hij is ruim, rijk uitgerust en zit goed in elkaar. Maar dit keer ziet ie er ook nog interessant uit, en hij is begeerlijk en leuk om te rijden. Cruisen doet ie op de manier die alle EV’s prettig maakt – stil, soepel, kalm – om vervolgens ook serieus een b-weggetje te kunnen aanvallen. Hij kan nooit echt zijn gewicht en formaat verstoppen, maar met een basisversie als deze zou die GT weleens een serieuze opponent kunnen worden.
Je mag ook trots zijn op de Crossover van het Jaar 2021
Sterker: hij mag er dan wat polariserend uitzien, de EV6 maakt wel een eind aan het badge-snobisme. Je hoeft niet langer te mompelen dat je een Kia hebt, je mag daar gewoon trots op zijn. En dat is geen klein bier. De EV6 is dus een crossover in meer dan één opzicht. Voor de auto, én voor het merk.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De nieuwe Kia EV6 GT is een onopvallende middenklasser met 650 pk

De Kia EV6 facelift is stiller en heeft een betere batterij

Ook de elektrische auto’s van Kia geven straks het gevoel en geluid alsof ze schakelen

De vernieuwde Kia EV6 kun je starten met je vingerafdruk

Kia EV6 Plus AWD review: De gulden middenweg in het aanbod

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit

Nu niemand meer Tesla wil, heeft Nederland een duidelijke nieuwe favoriet – dit is de bestverkochte auto van nu

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

De nieuwe Kia EV2 wordt de goedkoopste elektrische Kia (en heeft bijzondere deuren)

TopGears Auto van het Jaar 2021: Hyundai i20 N

Familieauto van het Jaar 2021: Ford Mustang Mach-E

Meer-heb-je-niet-nodig-auto van het Jaar 2021

Sedan van het Jaar 2021: BMW i4

Amerikaanse auto van het Jaar 2021: Ford Bronco

Luxeauto van het Jaar 2021: Mercedes EQS

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

Skoda Elroq RS is heel erg snel, maar tegelijkertijd best wel traag

Is de Dacia Bigster nog altijd een echte ‘no-nonsense’ Dacia? (review)

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Hyundai wil deze twee schitterende auto’s op de markt brengen

Met deze nieuwe trend gaan automerken Tesla juist niet nadoen (en dat is maar goed ook)

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

Verstandig, zo’n VW of Skoda….. Maar saai!!😂😂
Uit de vergelijkende test en veel reviews blijkt dat de ID4 / Enyaq een betere deal is. Misschien valt Topgear voor de hype.
Ik heb in beide langere tijd gereden. De Kia wint in alle opzichten!
Ik ook en ik heb daarna een ID4 gekozen als leaseauto. Meer auto voor mijn geld en buiten de gadgets gewoon een betere auto dan de Kia.