De term ‘crossover’ lijkt ontzettend vaag de laatste tijd, een luie kapstok voor alles wat net niet netjes past binnen de lijntjes van de traditionele naamstrategieën. En toch, als je het hebt over een auto als de Kia EV6, klopt het. Omdat dit een auto is die zich prima voelt bij allerlei verschillende dingen die je met hem uitspookt, en omdat ie Kia zal helpen te veranderen van een ‘ja, wij zijn er ook’-merk in een leider.

Dat moeten we misschien even uitleggen. Kia’s probleem tot nu toe is de waardering. Goed gebouwd, efficiënt, betaalbaar – Kia’s auto’s op de Europese markt zijn tot nu toe heel verstandige auto’s. Maar niemand begeert verstandigheid. Verstandig is saai. Met de EV6 heeft het merk alle fiches in één keer op tafel gegooid; vol-elektrisch, woeste styling, in deze klasse ongekende laadsnelheden, massa’s gadgets.

De Crossover van het Jaar 2021 rijdt leuker

Ja, hij mag dan gebaseerd zijn op het grotendeels identieke platform van de Hyundai Ioniq 5, maar waar die auto het concept van een mobiele lounge verder uitdiept, is de EV6 meer gefocust op het vinden van een antwoord op een eigenlijk veel interessantere vraag: hoe maak je een elektrische auto leuk om te rijden? Er komt een GT-versie met 585 pk, die van 0 naar 100 gaat in 3,5 seconden en een top van 260 km/u haalt, voor 64.000 euro. Dat soort prestaties voor dat soort geld? Een paar jaar terug zou dat de clou van een grap zijn geweest. Nu lacht er helemaal niemand meer.

De instapper is al goed

Maar, belangrijker: de EV6 is ook als instapper al een prima auto. Hij is ruim, rijk uitgerust en zit goed in elkaar. Maar dit keer ziet ie er ook nog interessant uit, en hij is begeerlijk en leuk om te rijden. Cruisen doet ie op de manier die alle EV’s prettig maakt – stil, soepel, kalm – om vervolgens ook serieus een b-weggetje te kunnen aanvallen. Hij kan nooit echt zijn gewicht en formaat verstoppen, maar met een basisversie als deze zou die GT weleens een serieuze opponent kunnen worden.

Je mag ook trots zijn op de Crossover van het Jaar 2021

Sterker: hij mag er dan wat polariserend uitzien, de EV6 maakt wel een eind aan het badge-snobisme. Je hoeft niet langer te mompelen dat je een Kia hebt, je mag daar gewoon trots op zijn. En dat is geen klein bier. De EV6 is dus een cross­over in meer dan één opzicht. Voor de auto, én voor het merk.

Reacties

  • Philip heeft op 30 december 2021 geschreven:

    Verstandig, zo’n VW of Skoda….. Maar saai!!😂😂

    Reageer
  • Toch bijzonder heeft op 29 december 2021 geschreven:

    Uit de vergelijkende test en veel reviews blijkt dat de ID4 / Enyaq een betere deal is. Misschien valt Topgear voor de hype.

    • Marc heeft op 30 december 2021 geschreven:

      Ik heb in beide langere tijd gereden. De Kia wint in alle opzichten!

      • Mo heeft op 30 december 2021 geschreven:

        Ik ook en ik heb daarna een ID4 gekozen als leaseauto. Meer auto voor mijn geld en buiten de gadgets gewoon een betere auto dan de Kia.

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)