Je hebt van die auto’s die je met het hart koopt en andere die je met het hoofd koopt. Maar wat als je een auto wilt hebben die zowel de emotie als de ratio aanspreekt? Dan is het al veel lastiger. Gelukkig zijn er geregeld leuke uitzonderingen. Eentje daarvan is de Cupra Ateca. Dat was destijds de allereerste Cupra ‘nieuwe stijl‘. Cupra besloot in 2019 een apart merk te worden in plaats van een uitvoeringsniveau van Seat. De Cupra Ateca begint nu een interessante occasion te worden.

De basis van de Cupra Ateca was natuurlijk de Seat Ateca. Een keurige crossover voor een typisch gemiddeld Nederlands gezin: twee volwassenen, drie kinderen en de bagage past er prima in. Je hebt een lekker hoge instap, automaatje en vierwielaandrijving. Ideaal voor boodschappen bij de Albert Heijn of voor als je op wintersport gaat of een combinatie van die twee.

Waarom wil de petrolhead-papa dan een Cupra Ateca als occasion?

Maar aan de andere kant op heb een 2,0-TSI viercilinder turbomotor. De gewone Seat Ateca kon je ook met deze motor krijgen, maar dan leverde die maximaal 190 pk en 300 Nm. Maar de Cupra Ateca heet de sterkere versie. Deze zien we ook in de Audi S3, Seat Leon Cupra en Volkswagen Golf R. In de Cupra Ateca levert de EA888-motor 300 pk en 400 Nm.

Cupra Ateca rood (2018) rechts schuin voor

Natuurlijk zijn we niet op ons achterhoofd gevallen. 25.000 euro is een aanzienlijk bedrag voor een auto. Maar vergeet niet dat de gemiddelde nieuwe auto in Nederland ruim 35 mille kost. De gemiddelde occasion kost alsnog 25 mille. Dat is dus al het prijsniveau van de Cupra Ateca. De goedkoopste Cupra Ateca in Nederland kost 24.990 euro. In Duitsland vind je ze voor minder dan 20 mille. Dus je hebt een Cupra Ateca voor het geld van nieuwe instap-Seat Ibiza.

Die 300 pk is pas het begon

Maar een Ateca rijdt niet als een instap-Ibiza. Het zijn namelijk echt heel erg snelle familieauto’s. Van 0-100 km/u sprinten is in 6 seconden achter de rug en de top is 245 km/u. Vierwielaandrijving en een automaat met dubbele koppeling zijn altijd standaard. Het leuke is, het is in principe de aandrijflijn van de Golf R. Dat betekent dus dat alle modificaties voor die auto ook op de Cupra Ateca past. Dus 400 pk met wat eenvoudige aanpassingen is goed mogelijk. Dan heb je echt een kanon, die iedereen onderschat.

Lees ook: Seat gaat eindelijk naar Amerika, maar de manier waarop is een beetje zuur voor Seat

Daar komt bij dat de Ateca nog altijd fris oogt, het huidige model dat in de Seat-showrooms staat, wijkt nauwelijks af. Ook zijn de meeste occasions nog in goede staat, wat niet gek is vanwege de bescheiden leeftijd. De goedkoopste hebben meer dan anderhalve ton op de teller, sommige zelfs iets meer, sommige iets minder. Uiteraard is goedkoop iets anders dan betaalbaar, maar je hebt dan ook een auto die van alle markten thuis is.

6 reacties op “Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden”

  1. Waar haal je het waanidee vandaan dat DSG kwalitatief niet fantastisch zou zijn?
    In de praktijk zijn deze juist uiterst betrouwbaar gebleken, afgezien van die ene droogkoppeling DSG7 sq200 bijtelling topper destijds dat inderdaad nogal een probleembak bleek te zijn. Ze zijn immers niet zomaar uit productie genomen.

  2. @M; het AWD systeem is onder normale omstandigheden FWD en kan, bij tractieverlies, -tot- 50% van de kracht naar de achterwielen brengen, maar meestal zal dat dus (veel) minder zijn. Het blijft dus een goedmoedige lobbes die braaf onderstuurt.

    Dit is de standaard AWD bij de goedkopere VW/Audi/.. modellen.
    Porsche heeft bij de Macan de hele aandrijflijn overhoop gehaald waardoor die in essentie RWD is en enkel de voorwielen bijschakelt als dat nodig is.

    Bij de grotere Q modellen van Audi hebben ze een ander soort systeem wat in de basis neutraler is, en Porsche vond het niet nodig om dat voor de Cayenne aan te passen. De Cayenne is daardoor niet slecht, maar ook niet fantastisch. Gek genoeg heeft de Macan daardoor de betere aandrijflijn en veruit beste rijgedrag van alle Porsche bestelbusjes.

    Gewoon even doorsparen dus. Of koop een BMW met RWD. 😉

  3. Martin heeft gelijk.
    Het systeem van Honda met standaard 4WD rijdt veel beter en zonder problemen. We hebben een Amerikaanse import Acura (premium merk van Honda). Een Acura mdx 3.7 24v met iets meer dan 300 pk. Ook een kanon, wel 2000 kg, een 7 zitter als het moet. Veel betrouwbaardere electronica. Importeren kan gunstig zijn.

  4. Helaas nog steeds een SUF met in essentie FWD, enorm veel onderstuur en een DSG die kwalitatief .. niet fantastisch is.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *