Een dag van groot nieuws van relatief kleine autobouwers. Rimac introduceert vandaag de Nevera, de productieversie van de C_Two. Het Amerikaanse Czinger (je spreekt het uit als Zinger) toont vandaag de definitieve specificaties van hun 21C. Het bijzondere van deze auto is dat hij deels ontworpen is door kunstmatige intelligentie. De computer bedacht de ideale vorm voor bepaalde onderdelen om ze zo licht mogelijk te maken, en toch sterk. Deze AI bedacht bijvoorbeeld de vorm van de draagarmen, om maar iets te noemen. In de Czinger 21C zitten de bestuurder en de passagier achter elkaar, net als in een Carver.
De specificaties van de Czinger 21C
De auto is iets zwaarder geworden, maar ook iets krachtiger dan het studiemodel. Het uiteindelijke product weegt 1.240 kilo. Daartegenover staat 1.250 pk uit een hybride aandrijflijn. Of zelfs 1.350 pk met een extra optiepakket. Het vermogen komt van een 2,88-liter V8 met twee turbo’s en van twee elektromotoren tussen de voorwielen. Het hybridesysteem werkt op 800 volt. Het bedrijft ontwikkelde de V8-motor helemaal zelf en de motor spint tot 11.000 tpm. De 0-100-tijd is 1,9 seconden. De 0-300-tijd is 13,8 seconden en het duurt maar 27,1 seconden om de 400 te halen.
Elk onderdeel van het onderstel, vooral de dingen waar veel krachten op komen, dat met de 3D-printer gemaakt kan worden, wordt dat ook. De draagarmen, de voorste kreukelzone en het raamframe komen bijvoorbeeld uit de printer en zijn gemaakt van aluminium- en titaniumlegeringen. De printer plaatst alleen materiaal waar materiaal moet zijn, en bespaart zo grondstoffen. Het Amerikaanse merk wil 80 exemplaren bouwen van de 21C. Naast deze hypercar moet er nog een ‘familie van auto’s’ volgen. Het is niet bekend welke auto volgt. Ook is de prijs van de Czinger 21C nog niet bekend.
Reacties