
Je bent niet de enige. Ook bij ons gaan er dagen voorbij dat de naam Dacia niet bij ons opkomt. Toch zou je in de komende jaren wel eens veel meer Dacia’s kunnen gaan tegenkomen, zeker als je in een grote stad woont. En dit is daar de reden van: de Dacia Spring Concept.
Dacia Spring Concept is best slim
Je kunt de Roemeense Fransen (of Franse Roemenen, net wat jij wilt) een hoop verwijten, maar niet dat ze dom zijn. Ga maar na. Wat scoort goed? SUV’s. Vol-elektrisch is duidelijk in opkomst en zal de komende jaren alleen maar belangrijker worden. Maar dan wel vooral in steden of grootstedelijke agglomeraties. Waar parkeren weer een dingetje is, dus groot is onhandig. En ‘goedkoop’ is altijd hip en nog nooit uit de mode geweest. Dus wat gaan ze bij Dacia maken? Een klein, vol-elektrisch stads-SUV’tje dat de goedkoopste op de markt moet worden. Volgend jaar moet hij te koop zijn.
Dacia Spring Concept is een halve Chinees
Als je iets goedkoop op de markt wilt brengen, is het wel zo handig als je het ook goedkoop kunt produceren, nietwaar? En dus hebben ze bij Dacia eens goed naar heel dichtbij en heel ver gekeken. Zo is alle elektrische techniek volop voorradig bij moederbedrijf Renault, dat immers ook al de Zoe en Twizy maakt. En laat Renault nou in China ook al een speciaal voor dat land ontwikkeld model hebben, de Kwid, waarvan ook een elektrische variant bestaat. Mooi, dan gaat Dacia daar toch lekker mee aan de slag? Het resultaat is dus deze Dacia Spring Concept.
Exacte gegevens zijn nog niet bekend, behalve dat de actieradius zo’n 200 kilometer zou moeten bedragen, de lengte van de Dacia Spring Concept 3,77 meter is en hij makkelijk vier personen zou moeten kunnen vervoeren. Het ham-antwoord op dé hamvraag (wat gaat ie kosten?) is helaas ook nog niet bekend. Maar het wordt in ieder geval de goedkoopste, zo heeft Renault/Dacia beloofd. En dat is iets radicaal anders dan de schreeuwend dure kleine EV’s als de Honda e en de Mini Cooper SE, die de laatste tijd over ons worden uitgestort. We zullen zien.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

Voor minder dan 36.000 euro heb je nu al een nieuwe ‘camper’ met fabrieksgarantie

Auto’s en benzine gaan nu nog duurder worden in Nederland

Dacia Duster Hybrid 140 Extreme: gelukkig nog steeds knalhard plastic in het interieur (review)

De goedkoopste auto van Nederland is nog interessanter geworden door wijziging van belastingplan

Skoda Kylaq: kleine crossover met benzinemotor voor 8.726 euro (ja, nieuw)

De prijs van de Hyundai Inster is bekend: de goedkoopste volwaardige EV van dit moment?

Bij deze tuner kun je je Suzuki Jimny laten ombouwen tot Lancia Delta or Renault 5

Dacia Spring: hoe goed of slecht rijdt de goedkoopste elektrische auto van Nederland? (review)

De goedkoopste EV van Nederland kost 10.000 euro minder dan een VW Polo

Dacia Spring: De goedkoopste elektrische auto van Nederland is vernieuwd

Is de Dacia Bigster nog altijd een echte ‘no-nonsense’ Dacia? (review)

Voor minder dan 36.000 euro heb je nu al een nieuwe ‘camper’ met fabrieksgarantie

Dacia Duster Hybrid 140 Extreme: gelukkig nog steeds knalhard plastic in het interieur (review)

Is de Dacia Duster Extreme ruig genoeg voor de woestijn? (review)

Dacia Bigster heeft een enorme actieradius van 1.450 kilometer

De populairste auto in Europa van dit moment is niet wat je zou verwachten

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

De binnenspiegel in je auto is verplicht, maar er is een hele rare uitzondering

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Let op: deze parkeerapp wordt binnenkort flink duurder (en welke moet je nu hebben?)

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)

de Dacia Spring EV, dezelfde, rijdt al in China en wordt daar verkocht voor omgerekend 8700 dollar.
met wat aanpassingen transportkosten en btw kan de prijs 13,999 euro worden. met 4000 euro subsidie
kost de Dacia Spring dan 9999 euro. een mooie EV voor minder dan 10.000 euro. Ik heb al Zonnepanelen en een Laadpaal,
en wacht op de Dacia Spring voor 9999 euro.
De Kwid is ontwikkeld door en voor India, niet China!