
Er zijn mensen die vinden dat de definitie van het woord ‘auto’ iets te ver wordt opgerekt in het geval van deze Dacia Spring. En misschien is ie wat aan de kleine kant, is ie niet heel krachtig en komt ie niet heel ver, maar je mag er gewoon mee de snelweg op. Het is wel echt veel meer auto dan een Opel Rocks. En vandaag is de goedkoopste elektrische auto van Nederland vernieuwd.
De vernieuwde Dacia Spring is voornamelijk optisch bijgepunt. Het exterieur is nu in lijn met de andere nieuwe modellen van het merk. Er is geen chroom meer te bespeuren aan de buitenkant, en ook de dakdragers zijn weg. De beschermpanelen aan de buitenkant zijn eenvoudig en voordelig te vervangen als ze beschadigd raken. Wel zo handig.
De specificaties van de nieuwe Dacia Spring
Motorisch blijft de Dacia Spring hetzelfde. De allergoedkoopste uitvoering krijgt een simpele elektromotor met 44 pk. Mag het iets meer kosten, dan kun je de motor met 65 pk kiezen. We hebben het hier over 0-100-tijden van ongeveer drie kantoordagen. De oude ging in 19,1 of 13,7 seconden naar de 100, dus verwacht bij de vernieuwde ook zoiets.
De accu is slechts 26,8 kWh groot, wat ongeveer zo groot is als die in een grote plug-in hybride. Gelukkig weegt de Dacia Spring maar 984 kilo, dus is het verbruik maar zo’n 14,6 kWh/100 km. Je moet zo’n 220 kilometer ver komen met de goedkoopste elektrische auto van Nederland. Laden kun je met maximaal 30 kW doen, daardoor de accu in 45 minuten van 20 tot 80 procent vol is.
Het interieur is grondig vernieuwd

Het dashboard is een stuk hoekiger dan voorheen, waardoor het interieur wat robuuster oogt. Door het interieur heen verstopte Dacia verschillende Y-vormen, een kenmerk van de huidige ontwerptaal van het merk. Elke uitvoering van de vernieuwde Dacia Spring heeft een 7-inch scherm achter het stuur. De duurdere uitvoeringen hebben een 10-inch scherm in het midden van het dashboard.
De bagageruimte van de Dacia Spring is met 6 procent gegroeid naar de 308 liter en als je de achterbank neer klapt, dan heb je 1.004 liter voor je spullen. Op het dashboard en de middenconsole vind je zogenoemde YouClip-punten, waarbij je accessoires zoals een bekerhouder, telefoonhouder of lamp kunt monteren. Deze accessoires kun je bij Dacia kopen.
Maar wat kost de goedkoopste elektrische auto van Nederland?
Volgens Dacia is de vernieuwde Spring ‘nog altijd de betaalbaarste 100 procent elektrische auto op de markt’, maar ze verklappen nog niet wat hij kost. De huidige kost nu 21.750 euro, waarbij je nog 2.950 euro korting van de Nederlandse overheid krijgt. Daarmee is het veruit de goedkoopste elektrische auto van Nederland. We verwachten dat de nieuwe niet heel veel duurder zal zijn.
5 reacties op “Dacia Spring: De goedkoopste elektrische auto van Nederland is vernieuwd”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Dacia Spring: hoe goed of slecht rijdt de goedkoopste elektrische auto van Nederland? (review)

De goedkoopste EV van Nederland kost 10.000 euro minder dan een VW Polo

Deze populaire EV wordt in Duitsland plotseling bijna de helft goedkoper

Dacia Spring en Rolls-Royce Spectre: De duurste neemt het op tegen de goedkoopste

Dacia Spring Electric 65 Extreme review: Eindelijk een serieuze EV?

Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door

Is de Dacia Bigster nog altijd een echte ‘no-nonsense’ Dacia? (review)

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

Voor minder dan 36.000 euro heb je nu al een nieuwe ‘camper’ met fabrieksgarantie

Auto’s en benzine gaan nu nog duurder worden in Nederland

Dacia Duster Hybrid 140 Extreme: gelukkig nog steeds knalhard plastic in het interieur (review)

Skoda Kylaq: kleine crossover met benzinemotor voor 8.726 euro (ja, nieuw)

De prijs van de Hyundai Inster is bekend: de goedkoopste volwaardige EV van dit moment?

Bij deze tuner kun je je Suzuki Jimny laten ombouwen tot Lancia Delta or Renault 5

Dacia Spring: hoe goed of slecht rijdt de goedkoopste elektrische auto van Nederland? (review)

De goedkoopste EV van Nederland kost 10.000 euro minder dan een VW Polo

Deze populaire EV wordt in Duitsland plotseling bijna de helft goedkoper

Is de Dacia Bigster nog altijd een echte ‘no-nonsense’ Dacia? (review)

Voor minder dan 36.000 euro heb je nu al een nieuwe ‘camper’ met fabrieksgarantie

Dacia Duster Hybrid 140 Extreme: gelukkig nog steeds knalhard plastic in het interieur (review)

Is de Dacia Duster Extreme ruig genoeg voor de woestijn? (review)

Dacia Bigster heeft een enorme actieradius van 1.450 kilometer

De populairste auto in Europa van dit moment is niet wat je zou verwachten

Wat is schadelijker voor de range tijdens de hete zomerdagen: hard rijden of de airco aanzetten?

Elektrische auto’s in Nederland verbruiken méér stroom dan de NS (en gek genoeg valt dat alsnog heel erg mee)

Moet je een Volkswagen Polo of Renault 5 laten staan voor deze bijzondere Firefly? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Zoveel Nederlanders gaan er daadwerkelijk met hun elektrische auto op vakantie

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Wat is schadelijker voor de range tijdens de hete zomerdagen: hard rijden of de airco aanzetten?

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

Elektrische auto’s in Nederland verbruiken méér stroom dan de NS (en gek genoeg valt dat alsnog heel erg mee)

Als Verstappen zo goed in de regen is, waarom ging het gisteren dan voor geen meter? En waarom rijden ze niet op regenbanden

20 ruggen betalen en dan zo voor aap rijden. Dan moet je echt een paar kronkels verkeerd hebben lopen als je jezelf vrijwillig zo wil pijnigen.
Blijft een veredelde invalidenbak.
Eigenlijk onbegrijpelijk dat Dacia niet een verkoop topper is. Daarmee kun je afleiden dat STATUS bij kopers veel belangrijker is dan koopprijs! Mijn zus die in Barcelona woont heeft haar Daciatje al 150.00 km, rijdt altijd in het stadsverkeer en komt nooit in de garage. Wel veel deuken en butsen maar status is daar minder belangrijk; als het maar rijdt! Haar kwaliteit heeft Dacia volgens mij wel bewezen.
Mijn opmerkingen kloppen; ik zelf vervoer me in een Mercedes en had voor die aanschafprijs 2 Dacia’s kunnen kopen; stom he!
Wat vind je stage begeleider er nu van dat je bij elk nieuwsbericht over die grafbakken positieve reacties moet plaatsen van de importeur? Het valt echt op.
Vreemd roepen dat het wagengewicht laag is en dan een verbruik per 100km gelijk aan een Tesla, dat moet toch veel beter kunnen?
Met een 2x zo’n grote “echt” bereik (in winter) voor deze prijs wil ik er wel 1, nu niet.