Stel, je begeert een driecilinder. Omdat iemand je heeft aangepraat dat dat zogenaamd zuiniger is. Of je vindt dat roffeltje zo tof. Welke kun je dan het beste nemen? Dan moet je jezelf afvragen: wat is de snelste driecilinder ter wereld? We beperken ons tot auto’s die je relatief makkelijk in Nederland kunt krijgen. Alle kei cars uit Japan tellen we dus eventjes niet mee. Zijn we er een vergeten? Laat het ons weten!

10. Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech

0 naar 100 km/u in 9,3 seconden De bestverkochte versie van de Cactus is de diesel, uiteraard vanwege de bijtelling. De snelste is de benzineversie. Die is zelfs zo immens snel, dat hij tot de tien snelste driecilinders ter wereld behoort.

09. Seat Ibiza 1.0 EcoStyle

0 naar 100 km/u in 9,2 seconden De Polo van Seat, maar dan nét iets minder saai. En nét iets sneller.

08. Ford Fiesta 1.0 EcoBoost

0 naar 100 km/u in 9,0 seconden (ongeveer) De nieuwe generatie Ford Fiesta krijgt dezelfde driecilinder als de Focus, maar dan met 140 pk. In de vorige Fiesta betekende dit een sprint van 9 seconden. De nieuwe zal daar niet veel van afwijken.

07. BMW 318i

0 naar 100 km/u in 8,9 seconden Als BMW een driecilinder doet, doen ze het goed. De inmiddels stokoude 3-serie krijgt de gloednieuwe krachtbron en sprint naar de zevende plaats.

06. DS3 1,2 PureTech

0 naar 100 km/u in 8,9 seconden Hoi, weer een PureTech, maar nu in de DS3. Doe ons toch die DS3 Racing maar.

05. Mini Cooper

0 naar 100 km/u in 7,9 seconden De eerste driecilinder van dit lijstje die we oprecht een-soort-van-vlot durven te noemen. Het is ook de snelste zonder hybridemeuk en mét dak.

04. Caterham Seven 165

0 naar 100 km/u in 7 seconden De Caterham Seven weegt drie keer niets. Dus zelfs met een Suzuki-driecilinder die 81 pk levert, wil dat best vooruit.

03. Mini Countryman Hybrid

0 naar 100 km/u in 6,9 seconden De Countryman Hybrid heeft de bekende, 136 pk sterke driecilinder benzinemotor die de voorwielen aandrijft. Een 88 pk sterke elektromotor drijft de achterwielen aan. Precies: hetzelfde idee (zij het omgekeerd) als de BMW i8, wat dus cool is.

02. BMW 225XE Active Tourer

0 naar 100 km/u in 6,7 seconden De 225xe is ook een soort halve i8 – met een bochel, maar toch. Hij heeft dezelfde 1,5-liter driecilinder aan boord en een elektromotor die daar nog eens 88 pk bovenop gooit. De benzinemotor drijft de voorwielen aan, de elektromotor de achterwielen, en als beide tegelijk werken, heb je dus vierwielaandrijving.

01. BMW i8 is de snelste driecilinder ter wereld

0 naar 100 km/u in 4,4 seconden Telt de BMW i8 mee? Het is een auto en er ligt een driecilinder aan boord. Uit de 1,5-liter haalt BMW 231 pk en 320 Nm koppel. Samen met de elektromotor erbij is het gecombineerde vermogen 362 pk en 570 Nm koppel.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear