
We vinden het altijd dapper als een automerk iets probeert te verbeteren dat al decennia naar tevredenheid hetzelfde is. We noemen bijvoorbeeld een rond stuur, dat bij Tesla ineens een yoke moest worden. Audi trekt nu zijn stoute schoenen aan en denkt de bediening van de ruitenwisser en de richtingaanwijzer te kunnen verbeteren in de Q3. Deze auto werd gisteren onthuld, maar we willen graag nog even inzoomen op de bediening.
De normale gang van zaken ken je: links zit de richtingaanwijzer die je omhoog (rechts) of omlaag (links) beweegt. Het grootlicht bedien je hier ook mee. Rechts zit de ruitenwisser. Naar je toe trekken is sproeien, van je af is vaak áchter sproeien en omhoog of omlaag is de ruitenwisser zelf. Maar met de automatische stand van de ruitenwisser is het bijna onzin om nog een volledige stengel voor de wissers in te ruimen. Zo moet ongeveer de gedachtegang van Audi zijn gegaan.
De Audi Q3 krijgt een dikkere stengel links op het stuur voor de knipperlichten. Gelukkig, want als de richtingaanwijzer ineens rechts zou zitten, dan zou dit ongetwijfeld voor problemen zorgen. Het uiteinde van de stengel beweeg je omhoog of omlaag zoals je gewend bent. De ruitenwisserbediening is nu een kleine draaiknop, ook op deze dikkere stengel links. Daarnaast zijn er nog twee knoppen: eentje voor de sproeier vóór en eentje voor de sproeier achterop.
Wat zit er dan rechts?

Achter het stuur rechts zit nog steeds een stengel, maar deze is nu om de auto bijvoorbeeld in drive of in zijn achteruit te zetten. Er zit dus geen pook of knop hiervoor meer op de middenconsole. Grappig genoeg doet Mercedes dit al jaren. Ook hier is de ruitenwisserbediening een draaiknop op de stengel van de richtingaanwijzer. En natuurlijk doen de Amerikanen al jaren niets anders dan de pook van de automaat aan het stuur hangen.
Lees ook: Zitten de bediening van de richtingaanwijzer bij een rechtsgestuurde auto ook aan de verkeerde kant?

Meer van TopGear


Audi Q3 Sportback 45 TFSI e S Edition

Audi RS Q3 eindigt in berm na achtervolging

Audi RS Q3 (2020) vs Audi Quattro (1980)

Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ vs Audi RS Q3 Sportback

Audi RS Q3

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

De beste auto’s in Nederland om een caravan te trekken hebben een duidelijke overeenkomst

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

De (veruit) meest gestolen auto van Nederland is compleet vernieuwd

Is de Zeekr 7X de ideale auto om jouw Tesla Model Y op te volgen? (review)

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Bandenmerk waarschuwt (serieus): vergeet geen zomerlucht in de banden te doen tijdens hittegolf

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u
