We vinden het altijd dapper als een automerk iets probeert te verbeteren dat al decennia naar tevredenheid hetzelfde is. We noemen bijvoorbeeld een rond stuur, dat bij Tesla ineens een yoke moest worden. Audi trekt nu zijn stoute schoenen aan en denkt de bediening van de ruitenwisser en de richtingaanwijzer te kunnen verbeteren in de Q3. Deze auto werd gisteren onthuld, maar we willen graag nog even inzoomen op de bediening.

De normale gang van zaken ken je: links zit de richtingaanwijzer die je omhoog (rechts) of omlaag (links) beweegt. Het grootlicht bedien je hier ook mee. Rechts zit de ruitenwisser. Naar je toe trekken is sproeien, van je af is vaak áchter sproeien en omhoog of omlaag is de ruitenwisser zelf. Maar met de automatische stand van de ruitenwisser is het bijna onzin om nog een volledige stengel voor de wissers in te ruimen. Zo moet ongeveer de gedachtegang van Audi zijn gegaan.

De Audi Q3 krijgt een dikkere stengel links op het stuur voor de knipperlichten. Gelukkig, want als de richtingaanwijzer ineens rechts zou zitten, dan zou dit ongetwijfeld voor problemen zorgen. Het uiteinde van de stengel beweeg je omhoog of omlaag zoals je gewend bent. De ruitenwisserbediening is nu een kleine draaiknop, ook op deze dikkere stengel links. Daarnaast zijn er nog twee knoppen: eentje voor de sproeier vóór en eentje voor de sproeier achterop.

Wat zit er dan rechts?

Achter het stuur rechts zit nog steeds een stengel, maar deze is nu om de auto bijvoorbeeld in drive of in zijn achteruit te zetten. Er zit dus geen pook of knop hiervoor meer op de middenconsole. Grappig genoeg doet Mercedes dit al jaren. Ook hier is de ruitenwisserbediening een draaiknop op de stengel van de richtingaanwijzer. En natuurlijk doen de Amerikanen al jaren niets anders dan de pook van de automaat aan het stuur hangen.

Geef een reactie

(verplicht)