Kleine snelle SUV’s zijn, zoals iedereen weet, helemaal in de mode. Maar de Audi RS Q3 is het origineel: hij stond al in 2013 bij de dealers. Toen bestond er niets anders dat op ’m leek, en dat geldt in feite nog steeds. Dat zit ’m voornamelijk in de motor.

Zoals vrijwel alle andere kleine, hete SUV’s zou de RS Q3 dezelfde motor moeten gebruiken als de hatchback waarvan hij afstamt. Normaliter is dat een 2,0-liter viercilinder benzinemotor met turbo die zo’n 300 pk levert. Dat zou, mocht Audi een SQ3 maken, zonder twijfel de 2,0-liter motor zijn die ook voor de S3 en de Golf R wordt gebruikt. Maar dit is een Audi RS Q3, en dat betekent dat hij de uit de RS 3 stammende, geweldige 2,5-liter vijfcilinder heeft gekregen. Dat houdt in dat hij 400 pk heeft en als een dolle accelereert tot 280 km/u (aangenomen dat je Audi de extra euro’s hebt betaald om de begrenzer op te rekken).

We kennen Audi bonuspunten toe omdat ze dat doen in een barre tijd van steeds striktere emissieregels, terwijl ze zich er dus veel makkelijker van af hadden kunnen maken door de bekende VW 2,0-liter op te voeren tot 400 pk en die in deze auto te lepelen. De vijfcilinder is de onderscheidende karakteristiek van deze auto. Hij voorziet ’m van fantastisch ongepaste snelheid en een briljant ongerijmd geluid, hoewel voornoemde emissie-eisen ’m wel hebben ontdaan van een beetje van z’n sprankeling (zo popt en knalt hij bijvoorbeeld niet). Zonder de turbo-vijfcilinder zou de RS Q3 niet half zo leuk zijn, zelfs niet als hij even snel zou zijn.

De andere wijzigingen van de Audi RS Q3

Standaard ligt de Audi RS Q3 10 millimeter lager dan een reguliere Q3, op passieve stalen veren die voor de RS zijn aangepast. Maar wat je echt wilt, zijn de optionele adaptieve dempers. Die voegen een Comfort-modus toe die de RS Q3 nog altijd stevig doet aanvoelen, maar de scherpe kantjes er enigszins van af vijlt. Gelukkig kun je zelf je RS-modi configureren – via twee BMW-achtige knoppen op het stuur – zodat je de Comfort-ophanging kunt koppelen aan de Dynamic-instellingen voor motor en transmissie, plus de Normal-besturing. Dat is de beste modus.

Zie af van de optionele keramische remmen op de vooras (achter zitten in ieder geval conventionele, stalen schijven). Ja, natuurlijk leveren die een uitzinnig vermogen tot stoppen, maar het pedaal grijpt niet snel genoeg aan. En grijpen ze dan aan, dan is het verrekte lastig om ze gedoseerd te gebruiken. Je went eraan, maar de standaard remmen voldoen bij normaal gebruik op de weg uitstekend.

De automaat in de Audi RS Q3 schakelt naadloos

Het vermogen gaat naar alle vier de wielen via een automatische zeventraps transmissie met dubbele koppeling, en die opereert naadloos en soepel. Wil je hard, dan moet je met de hand gaan schakelen. Weliswaar schakelt het ding snel genoeg op – al als je het gaspedaal half ingedrukt hebt – maar terugschakelen verloopt soms iets moeizamer, en dat kun je er even niet bij hebben als je echt vooruit wilt.

En echt vooruit gaan, dat doet hij wel. We reden ’m op vochtige Britse b-wegen vol verraderlijke gaten, bedekt met modder en natte bladeren, en de RS Q3 was en bleef formidabel rap. Je zit hoog, waardoor je verder voor je uit kunt kijken dan in een conventionele hot hatch zodat je meer momentum houdt, en de vierwielaandrijving betekent dat je meer grip hebt dan je ooit nodig zult hebben. Het is niet de meest meeslepende auto om te rijden – natuurkundige wetten zorgen ervoor dat de kleinere, lichtere RS 3 lolliger is – maar hij voelt altijd veilig en betrouwbaar aan.

Op papier is de Audi RS Q3 een dwaze en onnozele auto die in niets rationeel is. Maar in werkelijkheid is ie bijzonder leuk. Veel leuker bijvoorbeeld dan de AMG GLB 35, of eigenlijk alle andere snelle SUV’s van dit formaat. Kijk, wie heeft er nou een Audi Q3 nodig – een gezins-crossover – met 400 pk uit een vijfcilinder, met keramische remmen en een top van 280 km/u? Helemaal niemand natuurlijk. Wil je je geld verstandig besteden, koop dan iets anders. Maar verstandig is zelden lollig.

Specificaties Audi RS Q3 (2020)


Motor
2.480 cc
vijfcilinder turbo
400 pk @ 5.850 tpm
480 Nm @ 1.700 tpm
Aandrijving
vier wielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,5 s
top 250 km/u (optioneel 280 km/u)
Verbruik (gemiddeld)
8,8 l/100 km
202 g/km CO2 G label
Afmetingen
4.506 x 1.851 x 1.602 mm (l x b x h) 2.681 mm (wielbasis)
1.690 kg
63 l (benzine)
530 / 1.525 l (bagage)
Prijzen
€ 104.470 (NL)
€ 62.900 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)