Om exact 7.22 uur op die zonnige ochtend van 1 mei 1955 scheurde Stirling Moss het Italiaanse Brescia uit in een drieliter achtcilinder Mercedes-Benz 300SLR sportwagen met open dak. De betreffende race was de Mille Miglia, en net als elke deelnemer kregen ze hun starttijd als racenummer: vandaar 722. Tien uur, zeven minuten en 48 seconden later waren ze terug. Hij versloeg Fangio, de toen heersende god van de racerij.

Vijftig jaar later bouwden Mercedes en McLaren een eerbetoon: de Mercedes SLR 722 en de SLR 722 S Roadster. Zijn 5,5-liter superzware V8 van AMG voert het aantal paardenkrachten op van 626 naar 650. Procentueel is dat weinig, toegegeven, maar aangezien het gewicht 44 kilo is verlaagd (tot 1.724 kilo – nog steeds veel), is zijn tijd om van 0 tot 100 km/u te komen afgenomen van 3,8 naar 3,7 seconden. De topsnelheid bedraagt 335 km/u. Het was (en is) een verpletterend snelle auto.

Dit exemplaar werd in 2009 overhandigd aan een Dubaise eigenaar en reed slechts 11.735 kilometer. De vraagprijs is ‘op aanvraag’, staat in de tekst. Daarboven staat een bedrag van 749.000 euro. Dat is een bedrag zónder BTW en BPM. Nieuw kostte hij ooit 435.000 euro. Na een rotschop van de Nederlandse staat 708.886 euro. Dus verwacht ook nu dat je het begrotingstekort een stukje kleiner mag maken. Of koop je viermaal een AMG GT Roadster voor hetzelfde bedrag?

Lees hier het intrigerende verhaal achter de Mercedes SLR 722.

Reacties

  • UltimateLF heeft op 17 december 2017 geschreven:

    Geheel terecht dat ie de duurste is! De coupé versie met vleugeldeuren is wat mij betreft de mooiste Mercedes ooit. En een van mijn droomauto’s. Een zilverpijl van het zuiverste water. En in mijn ogen de ware opvolger van de befaamde 300SL.
    Tuurlijk lijkt het wel wat veel op een uiteengerekte CLK. Maar dan nog.

    De laatste echte pure hypercar van Mercedes! Een ware revolutionaire wagen in zijn tijd, 2003. En fenomenale remmen, die wel wat aan nuance en gevoel/feedback ontbraken maar hun ‘stopping power’ was ongekend! Luchtrem in de spoiler achter, net als de eveneens indrukwekkende Veyron.
    Daarbij was hij ontzettend gemoedelijk en betrouwbaar voor een supersportwagen, en een grandioos comfortabele GT voor de lange afstand, met een indrukwekkende versnellingsbak. En luxe. Dit wordt een van de legendes in de autowereld.
    De SLS en AMG GT-R hebben wat mij betreft nooit de charisma van deze machtige, meesterlijke machine. Met die heerlijke diepe donkere roffel van de V8 met supercharger.

    Stiekem vind ik de standaard Mclaren-SLR trouwens wel wat eleganter dan de 722.

    Reageer

Laat een antwoord achter aan UltimateLF Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear