
Niet alle nieuwe modellen zijn verzonnen aan de hand van marktonderzoek en goedgekeurd door accountants. Soms zijn het medewerkers die stoute schoenen aantrekken en zelf iets bouwen. Zo werkten Mazda-medewerkers in hun vrije tijd aan de motor van de RX-8 en pas toen ze iets hadden dat werkte, gingen ze naar de hogere bazen. En wat dacht je van de BMW 3-serie Touring? Die is gemaakt door een medewerker in zijn vrije tijd. Het was zelfs de eerste stationwagen van BMW.
De stationwagen bestond al eventjes, maar BMW zag in de jaren ’80 niet heel veel brood in een familiebak. Max Reisböck was een ingenieur bij BMW die graag met zijn vrouw en twee kinderen op vakantie wilde, maar de 3-serie net even te krap vond. Dus kocht hij een gecrashte BMW 323i en ging hij aan het werk. In zes maanden tijd bouwde hij de eerste BMW 3-serie Touring ter wereld.
Wat Reisböck in feite deed, was het naar achteren verplaatsen van de bestaande C-stijl. Iets wat de designers van de auto nooit zo bedoeld hadden, maar het werkt. Zo bleef ook de befaamde Hofmeister-knik bij de achterste ruit behouden en kreeg de Touring zijn kenmerkende uitstraling. Voor het glas pakte hij de ruit van een coupé om die een stukje bij te snijden, zo meldt eBay Motors.
Na een vakantie met zijn gezin ging Reisböck met zijn auto naar het werk. De raad van bestuur was onder de indruk van zijn bouwsel en vroeg of ze de auto een tijdje mochten lenen om te kijken of hij in productie genomen kon worden. Het antwoord op die vraag weet je inmiddels. De grootste aanpassing voor serieproductie was het verlengen van de kofferklep tot de achterbumper, verder veranderde er weinig aan het ontwerp.
De BMW 3-serie Touring was geboren en het was tevens de eerste stationwagen van BMW zelf. Hadden we zonder Reisböck nooit een stationwagen van BMW gehad? Ongetwijfeld wel, maar wellicht pas veel later en waarschijnlijk geen E30 Touring. Het duurde na de introductie van de auto nog 40 jaar voordat BMW de eerste M3 Touring zou uitbrengen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
3 reacties op “De eerste stationwagen van BMW werd gebouwd door één eigenwijze medewerker in een schuur”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

De BMW M3 CS Touring is de duurste M3, maar heeft géén middenarmsteun

BMW gaat ook nog een mooie M3 bouwen met oude techniek

Deze opgeleukte BMW M340i heeft een fraaiere neus dan de M3 én meer koppel

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Waarom je voorlopig echt even niet met je BMW naar Friesland moet rijden

De politie zet een wel heel bijzondere BMW-caravan stil langs de weg

BMW 3-serie (E30) met Honda S2000-motor

Grille van de BMW X7 op een 3-serie

Russen hangen MIG-straalmotor in BMW

BMW 3-serie met turbo-V8 kan niet stoppen met roken

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

Zo zou de betaalbare Lightyear 2 eruit hebben gezien als de Nederlandse autobouwer niet failliet was gegaan

Mercedes bevestigt toekomst V8 in de C 63 (maar gaan ze het nu ook doen?)

De ‘laatste echte Opel ooit’ kun je ergens op de wereld gewoon nog nieuw kopen

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Geen Hoffman maar Hofmeister-knik
Piet Oldenhof, bedoel je ???
Jullie zouden eens moeten informeren bij de Firma Luchjenbroers in Emmen daar hebben ze een 3 deurs Touring gebouwd nog voor de ingenieur van BMW !!!!