Een auto uit 2008, die heeft toch nog geen volledige restauratie nodig? Misschien is nodig ook wat overdreven, maar in de wereld van Bugatti gelden andere spelregels. Je kijkt hier naar de eerste Bugatti Veyron Grand Sport, die eigenlijk een prototype is. Hij stond te schitteren in de kleur ‘witzilver’ op Pebble Beach. De auto ging de wereld over en werd op diverse autoshows tentoongesteld.
Het is niet duidelijk waar de eerste Bugatti Veyron Grand Sport eindigde, alleen dat Bugatti hem nu terug heeft. Eenmaal terug in Molsheim kreeg de Grand Sport als eerste Bugatti ooit de ‘La Maison Pur Sang’-behandeling. Een certificeringsproces om de authenticiteit te garanderen. Je weet wel, om zeker te weten dat het geen VW Polo met een bodykit is.
En daarom de restauratie
De Veyron is volledig uit elkaar gehaald. Hierbij checkt Bugatti of alle chassisnummers en andere identificatienummers kloppen. Voordat de auto weer in elkaar ging, spoot Bugatti de carrosseriedelen in de originele kleur. Het is niet duidelijk welke kleur de auto had toen Bugatti hem terugvond.
Het volledige interieur werd gelijk gerestaureerd met nieuw leer. We kunnen ons niet voorstellen dat de auto er slecht aan toe was na dertien jaar (immers: zoveel rijden mensen niet in hun Bugatti’s), maar blijkbaar werd het nodig gevonden. Het volledige proces duurde vier maanden.
De eerste Veyron Grand Sport is nu echt echt
Nu de Grand Sport volledig gerestaureerd is en de identiteit is bevestigd, krijgt de Veyron zijn La Maison Pur Sang-certificaat. Hierdoor weten eigenaren en verzamelaars dat het the real deal is. Andere eigenaren kunnen hun auto ook aanmelden voor de behandeling. Zo’n certificaat zal waarschijnlijk een goede investering zijn voor de waarde.
Reacties