Links en rechts heb je op het internet wat gelekte beelden kunnen zien van een nog extremere Ferrari SF90. Bij de gelekte beelden werd de naam Ferrari SF90 LM gebruikt. Nu blijkt dat de speciale SF90 geen LM is, maar een volwaardige XX. Daar komt nog eens bovenop dat de Ferrari SF90 XX Stradale straks gewoon op de openbare weg mag en een kentekenplaat krijgt. En hij neemt ook meteen een Spider-versie me.
Moet je eens naar hem kijken. Dat prachtige uiterlijk is er niet alleen om mooi te zijn. Ferrari zegt dat de SF90 XX Stradale de meest aerodynamisch efficiënte straatauto is die het merk ooit heeft gebouwd. Een belangrijke rol is hierbij weggelegd voor de achtervleugel. Voor het eerst sinds de F50 uit 1995 is er een straat-Ferrari met een vaste achtervleugel. Bij een snelheid van 250 km/u produceert de spoiler 530 kilo neerwaartse druk.
Specificaties van de Ferrari SF90 XX
Ferrari kietelt de 4,0-liter hybride V8-motor met 30 pk extra. Daarmee heeft de Stradale een vermogen van 1.030 pk en 804 Nm koppel. Een sprintje van 0 naar 100 km/u moet in 2,3 seconden te doen zijn en door trekken naar 200 km/u duurt 6,5 seconden in totaal. De Spider doet net zo kort over het sprintje naar 100 km/u, maar door naar 200 km/u duurt 0,2 seconden langer. De topsnelheid ligt in beide uitvoeringen op 320 km/u.
Rijd je de Ferrari SF90 XX vol elektrisch? Dan kom je 25 kilometer ver dankzij een 7,9-kWh batterij en heb je 233 pk. Maar dat ga je natuurlijk niet doen. Daarom heeft Ferrari gewerkt aan het geluid van de achtcilinder waardoor hij de ‘perfecte inkapseling van de auto’s raceziel’ is volgens Ferrari. Beide versies krijgen de automatische versnellingsbak met acht versnellingen en een dubbele koppeling die ook in de Daytona SP3 ligt.
Ferrari bouwt 799 stuks van de SF90 XX Stradale en 599 exemplaren van de Spider. Wat beide auto’s gaan kosten, is niet bekend. Wanneer de leveringen beginnen is ook nog niet duidelijk. Wel vertelt Ferrari dat het algemene onderhoud van de auto’s voor de eerste zeven jaar gedekt wordt. Da’s toch prettig om te weten als je een exclusieve Ferrari koopt.
Reacties