
Links en rechts heb je op het internet wat gelekte beelden kunnen zien van een nog extremere Ferrari SF90. Bij de gelekte beelden werd de naam Ferrari SF90 LM gebruikt. Nu blijkt dat de speciale SF90 geen LM is, maar een volwaardige XX. Daar komt nog eens bovenop dat de Ferrari SF90 XX Stradale straks gewoon op de openbare weg mag en een kentekenplaat krijgt. En hij neemt ook meteen een Spider-versie me.
Moet je eens naar hem kijken. Dat prachtige uiterlijk is er niet alleen om mooi te zijn. Ferrari zegt dat de SF90 XX Stradale de meest aerodynamisch efficiënte straatauto is die het merk ooit heeft gebouwd. Een belangrijke rol is hierbij weggelegd voor de achtervleugel. Voor het eerst sinds de F50 uit 1995 is er een straat-Ferrari met een vaste achtervleugel. Bij een snelheid van 250 km/u produceert de spoiler 530 kilo neerwaartse druk.
Specificaties van de Ferrari SF90 XX
Ferrari kietelt de 4,0-liter hybride V8-motor met 30 pk extra. Daarmee heeft de Stradale een vermogen van 1.030 pk en 804 Nm koppel. Een sprintje van 0 naar 100 km/u moet in 2,3 seconden te doen zijn en door trekken naar 200 km/u duurt 6,5 seconden in totaal. De Spider doet net zo kort over het sprintje naar 100 km/u, maar door naar 200 km/u duurt 0,2 seconden langer. De topsnelheid ligt in beide uitvoeringen op 320 km/u.
Rijd je de Ferrari SF90 XX vol elektrisch? Dan kom je 25 kilometer ver dankzij een 7,9-kWh batterij en heb je 233 pk. Maar dat ga je natuurlijk niet doen. Daarom heeft Ferrari gewerkt aan het geluid van de achtcilinder waardoor hij de ‘perfecte inkapseling van de auto’s raceziel’ is volgens Ferrari. Beide versies krijgen de automatische versnellingsbak met acht versnellingen en een dubbele koppeling die ook in de Daytona SP3 ligt.

Ferrari bouwt 799 stuks van de SF90 XX Stradale en 599 exemplaren van de Spider. Wat beide auto’s gaan kosten, is niet bekend. Wanneer de leveringen beginnen is ook nog niet duidelijk. Wel vertelt Ferrari dat het algemene onderhoud van de auto’s voor de eerste zeven jaar gedekt wordt. Da’s toch prettig om te weten als je een exclusieve Ferrari koopt.
Meer van TopGear


De drie mooiste Ferrari-modellen komen te vervallen

Neem een exclusief kijkje in de geheime opslag van Ferrari XX-modellen

Rijden in de Ferrari SF90 XX: de snelste straatauto op Fiorano

Ryft maakt de extreme Ferrari SF90 nog smaakvoller

1016 Industries beplakt de Ferrari SF90 met extra koolstofvezel

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

In deze provincie mag je straks niet harder dan 100 na 19:00 (en krijg je een boete als je het wel doet)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Audi belooft weer zo goed te worden als het vroeger was (en beter dan BMW en Mercedes)

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Bestuurders van deze merken worden het ongelukkigst van hun auto (en het gelukkigst)
