Om de een of andere gekke reden is het altijd een droom van mensen geweest om steeds harder en harder te gaan. We willen altijd tot het uiterste gaan en het breken van snelheidsrecords is daar een voorbeeld van. Zo is er een voorlopig hoogtepunt bereikt in 1997 toen er voor het eerst een auto de geluidsbarriĆØre doorbrak. Nu, anno 2018 staat er een voertuig klaar, dat nog ff 400 km/u bij die topsnelheid optelt. Lees hier snel verder hoe het allemaal begon.

De geschiedenis van snelheidsrecords op het land

1898: Een Fransman met de welluidende naam Gaston de Chasseloup-Laubat zet het eerste erkende snelheidsrecord op het land, met een duizelingwekkende 63 km/u in zijn elektrische Jeantaud Duc. ā€˜Zie je nou? We wisten wel dat benzine nooit een succes zou wordenā€™, zeggen de mensen. Een aantal boze paarden belt de krant en zegt dat ze gemakkelijk harder kunnen lopen dan 65 km/u, maar dat zij nooit een mooi glimmend certificaat hebben gekregen.

1902: De Amerikaanse tycoon William K. Vanderbilt haalt 122,3 km/u in zijn op benzine lopende Mors Z. ā€˜Zie je nou? We wisten wel dat elektriciteit nooit een succes zou wordenā€™, zeggen de mensen.

1904: In Oostende, BelgiĆ«, doorbreken Louis Rigolly en zijn Gobron-BrilliĆ© de magische grens van 100 mph (160,9 km/u) voor de eerste keer. Tot op de dag van vandaag is dit officieel het opwindendste dat ooit in BelgiĆ« heeft plaatsĀ­gevonden.

1924: De Britse durfal Ernest Eldridge zet een nieuw snelheidsrecord op de openbare weg, met 235 km/u in de brute Fiat Mephistopheles (ofwel ā€˜Het Beest van Turijnā€™). Juryleden suggereren dat het in de toekomst wellicht van goede smaak zou getuigen andere weggebruikers vooraf van zulke exercities op de hoogte te stellen.

1924: In Pendine Sands in Wales vestigt Malcolm Campbell zijn eerste snelheidsrecord; hij haalt eveneens 235 km/u met behulp van een 18,0 liter grote V12-vliegtuigmotor. Tot op de dag van vandaag is dit officieel het opwindendste dat ooit in Wales heeft plaatsgevonden.

1935: Malcolm Campbell wordt de eerste man die de grens van 300 mph (483 km/u) doorbreekt, nu op de zoutvlakte van Bonneville, na zijn klacht dat er ā€˜tegenwoordig geen plek in Engeland meer is waar je je rechtervoet eens goed omlaag kunt duwenā€™.

1963: Craig Breedlove passeert de magische grens van 400 mph (644 km/u) in zijn raketvormige, door straalmotoren aangedreven Spirit of America. ā€˜Zie je nou? We wisten wel dat benzine nooit een succes zou wordenā€™, zeggen de mensen. Er wordt een fel debat gevoerd of de Spirit of America technisch gezien eigenlijk wel een auto is, aangezien de straalmotor niet de wielen aandrijft en het apparaat evenmin beschikt over een handschoenenkastje waarin het 1.001 Stratenboek past.

1997: De Thrust SSC klokt 1.228 km/u in Nevadaā€™s Black Rock-woestijn, waarmee het de eerste auto wordt die de geluidsbarriĆØre doorbreekt. Overste-Ā­vlieger en Thrust-bestuurder Andy Green ontdekt dat bij zulke snelheden omstanders je gegil kunnen horen voordat dat gegil je mond heeft verlaten. (Dit is een grapje. Overste-vlieger en Thrust-bestuurder Andy Green heeft nog nooit in zijn leven gegild.)

2017: De Bloodhound, de auto die als eerste de grens van 1.000 mph (1.609 km/u) moet doorbreken, debuteert voor het publiek op Newquay Airport in het Britse Cornwall. Hoewel de ruim 54.000 pk sterke auto die dag niet harder gaat dan een bescheiden 320 km/u, hebben de lokale inlanders het nu nog dagelijks fluisterend over dat ā€˜angstaanjagende oranje mechanische beest en zijn Ā­furieuze honger naar snelheidā€™.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear