Zo snel accelereert de Bloodhound naar de 1.010 km/u

We wisten dat hij snel was, maar hoe snel precies?

Foto('s): Bloodhound Bloodhound 1010 km/u
Foto('s): Bloodhound Bloodhound 1010 km/u
Foto('s): Bloodhound Bloodhound 1010 km/u
Foto('s): Bloodhound Bloodhound 1010 km/u
Foto('s): Bloodhound Bloodhound 1010 km/u
Bloodhound 1010 km/u
Bloodhound 1010 km/u
Bloodhound 1010 km/u
Bloodhound 1010 km/u
Bloodhound 1010 km/u

Moet je het plaatje hieronder eens zien. Je kijkt naar een grafiek die de versnelling toont van de Bloodhound tijdens een testrun waarin hij 1.010 km/u haalde. Kijk eens hoe recht die lijn omhoog gaat. Er zitten amper buigingen in de blauwe lijn die de versnelling van 0 naar 1.000+ km/u aangeeft. De oranje lijn laat zien hoe hard de g-krachten kelderen. Zelfs wanneer hij boven de 800 km/u zit, zien we nog ongeveer een halve g aan acceleratiekracht en versnelt hij met zo’n 16 km/u per seconde.

Bloodhound 1010 km/uFoto('s): Bloodhound
De acceleratie van de Bloodhound - van 0 naar 1.010 km/u

Op weg naar 1.010 km/u ging de Bloodhound van 0 naar 96 km/u in zo’n 5,6 seconden en van 0 naar 160 km/u in 7,5 seconden. De kwartmijl legde hij af in 11,3 seconden, wat ongeveer dezelfde tijd is als de Porsche 911 GT3 RS neerzet. De snelheid bij die afstand was 270 km/u, zo’n 64 km/u meer dan de Porsche. Dat valt dus alleszins mee voor een auto met een straalmotor, maar vergeet niet dat de Bloodhound op dit punt pas net op stoom komt.

Even terug naar die 16 km/u per seconde die de auto versnelt bij 800 km/u. Dat is dezelfde mate van acceleratie die een Mégane RS eruit perst van 50 naar 80 km/u. Of een BMW M2 van 80 naar 112 km/u. Een McLaren 720S of een Ferrari 488 Pista bereiken die versnelling van 160 naar 209 km/u. En dat zijn enorm snelle auto’s. Maar boven die snelheid zakt de versnelling weer een stuk en moeten ze hun best doen om de 322 km/u te halen.

Even wat cijfertjes

En mocht je denken: wat een rare cijfertjes, dan is dat omdat de betreffende tijden gelden voor snelheden in mijlen per uur. We hebben ze voor je teruggerekend naar kilometers per uur.

Bij 322 km/u zit de Bloodhound op zo’n 0,8 g aan stuwende kracht. Dan, 2,5 seconden later, bereikt hij de 402 km/u. Weer drie seconden later zit hij op 483 km/u. Dan kost het nog 3,1 seconden om de 563 km/u te bereiken en nog eens 3,2 seconden naar de 644 km/u. Je snapt het wel. Dat is dus van 483 naar 644 km/u in 6,3 seconden. Zo’n beetje dezelfde tijd die de Porsche 911 Turbo of de Audi R8 V10 nodig heeft om de 160 km/u te halen vanuit stilstand.

Van 644 naar 805 km/u gaat de Bloodhound in slechts 7,8 seconden. Dit is een nieuw niveau op het gebied van snelheid. De gehele versnelling van 0 naar 1.010 km/u kostte de Bloodhound minder dan 50 seconden.

En ja, remmen kan ie ook. Eén parachute was genoeg om de Bloodhound van 966 naar 805 km/u af te remmen in 3,5 seconden. Alleen legde hij in die tijd wel 816 meter af. De totale duur van het remmen vanaf 1.010 km/u tot stilstand was 68,6 seconden.

Een gigantisch snelheidsmonster

De Bloodhound is enorm. Hij is zo’n 13 meter lang en weegt ongeveer zeven ton. Maar de Rolls-Royce EJ200-straalmotor genereert ruim 54.700 pk, dus de verhouding van kracht en gewicht komt neer op ruim 7.800 pk per ton. Dat is ongeveer tien keer beter dan de Bugatti Chiron 300+. En laten we niet vergeten dat de Bloodhound op dit moment maar de helft van zijn kracht aan boord heeft. Volgend jaar, als alles goed gaat, krijgt hij een Nammo-raketmotor, die de huidige stuwkracht bijna verdubbelt.

Dit is een fascinerend hoopje techniek. Elke seconde wordt er zo’n 45 kilo HTP-brandstof (High Test Peroxide) in de raket gepompt. Het goedje ontbindt zodra het de katalysator bereikt en van vloeistof in gas verandert. Dit proces gaat zo snel dat het gas binnen een afstand van 50 centimeter accelereert naar een snelheid van Mach 3. Echt waar. De hele raket is een halve meter lang, met een diameter van 40 centimeter. En het enige dat hij uitstoot, is stoom en zuurstof. Stel je eens voor.

De hoogtepunten van de test met de Bloodhound

0-48 km/u in 3,5 s
0-96 km/u in 5,6 s
0-160 km/u in 7,5 s
0-241 km/u in 10,3 s
0-322 km/u in 13,2 s
0-482 km/u in 19,0 s
0-644 km/u in 25,3 s
0-805 km/u in 33,1 s
0-966 km/u in 45,1 s

Reacties
  1. luuk zegt op 30 november 2019 om 17:42:

    Logisch wel, hij rijd niet op asfalt en die bandjes zijn niet echt super.

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws