
Dacia slaagt er op een of andere manier in om de prijzen laag te houden. Ook nu ‘goedkope’ auto’s wat duurder zijn geworden, presteert het Roemeense merk het om betaalbaar te blijven. De vernieuwde Dacia Spring behoudt zijn titel als de goedkoopste EV van Nederland – en hij is zelfs nog verder in prijs gezakt. Goed, je krijgt dan geen schokkende actieradius, maar het is wel meer auto dan een Opel Rocks.
De Nederlandse prijs van de Dacia Spring zakt naar 18.950 euro voor de instapper. Zodra je de SEPP-subsidie hebt aangevraagd en 2.950 euro van de overheid krijgt, betaal je dus nog maar 16.000 euro. Vond je de oude Spring er stiekem leuker uit zien? De prijs van de voorraadmodellen is ook omlaag geschroefd naar 18.950 euro. Die komt toch net zo ver op één acculading.
De vernieuwing zit hem met name in de looks, zowel van de binnen- als de buitenkant. Motorisch is de vernieuwde Spring niet veranderd. De goedkoopste uitvoering krijgt een simpele elektromotor met 44 pk. Als je iets meer wilt uitgeven, dan kun je kiezen voor de motor met 65 pk. Je moet zo’n 220 kilometer ver komen met de goedkoopste elektrische auto van Nederland.
Wat kost de Dacia Spring in België?
In België werd een paar dagen eerder de nieuwe prijs van de Spring bekendgemaakt. Daar betalen klanten minimaal 20.990 euro. De Belgische overheid geeft bij nieuwe EV’s tot 40.000 euro een steuntje van 5.000 euro in de rug. Daarmee kun je een nieuwe Spring rijden voor 15.990 euro in België. Daarvoor kun je beter haast maken; de EV-subsidies vliegen de deur uit in België.
Overigens is de vergelijking met een Polo misschien niet helemaal eerlijk. De Dacia Spring is een tikkeltje kleiner, maar een VW Up is al eventjes niet meer te krijgen. En een Polo rijdt een stuk verder en zit waarschijnlijk net eventjes wat lekkerder. Maar het is knap van Dacia dat ze een elektrische auto zo betaalbaar in de showrooms kunnen zetten.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
6 reacties op “De goedkoopste EV van Nederland kost 10.000 euro minder dan een VW Polo”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Dacia Spring: hoe goed of slecht rijdt de goedkoopste elektrische auto van Nederland? (review)

Dacia Spring: De goedkoopste elektrische auto van Nederland is vernieuwd

Deze populaire EV wordt in Duitsland plotseling bijna de helft goedkoper

Dacia Spring en Rolls-Royce Spectre: De duurste neemt het op tegen de goedkoopste

Dacia Spring Electric 65 Extreme review: Eindelijk een serieuze EV?

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

Voor minder dan 36.000 euro heb je nu al een nieuwe ‘camper’ met fabrieksgarantie

Auto’s en benzine gaan nu nog duurder worden in Nederland

Dacia Duster Hybrid 140 Extreme: gelukkig nog steeds knalhard plastic in het interieur (review)

De goedkoopste auto van Nederland is nog interessanter geworden door wijziging van belastingplan

Is de Dacia Duster Extreme ruig genoeg voor de woestijn? (review)

Skoda Kylaq: kleine crossover met benzinemotor voor 8.726 euro (ja, nieuw)

De prijs van de Hyundai Inster is bekend: de goedkoopste volwaardige EV van dit moment?

Bij deze tuner kun je je Suzuki Jimny laten ombouwen tot Lancia Delta or Renault 5

Dacia Spring: hoe goed of slecht rijdt de goedkoopste elektrische auto van Nederland? (review)

Dacia Spring: De goedkoopste elektrische auto van Nederland is vernieuwd

Deze populaire EV wordt in Duitsland plotseling bijna de helft goedkoper

Voor minder dan 36.000 euro heb je nu al een nieuwe ‘camper’ met fabrieksgarantie

Dacia Duster Hybrid 140 Extreme: gelukkig nog steeds knalhard plastic in het interieur (review)

Is de Dacia Duster Extreme ruig genoeg voor de woestijn? (review)

Dacia Bigster heeft een enorme actieradius van 1.450 kilometer

De populairste auto in Europa van dit moment is niet wat je zou verwachten

Dacia Spring: hoe goed of slecht rijdt de goedkoopste elektrische auto van Nederland? (review)

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

De Nürburgring gaat op bepaalde dagen auto’s verbieden (en dat is een goede keuze)

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Deze betaalbare auto’s zijn ook nog eens heel betrouwbaar, volgens onderzoek

Het is natuurlijk geen vergelijking met de Opel Rocks,die tot einde 2019 niet meer leverbaar was. Maar wel ook een zeer nette auto met standaard alles er op op,en met heel weinig technische problemen,En zoals ik al eerder beaamden,uit Zuid-Korea werden over gevaren naar Europa,en ook door de nieuwe Europese wetgeving te duur was geworden.En dat is het eerlijke verhaal. Alle A- Segment auto’s werden op productie-redenen niet meer verhandelbaar.Ook de Volkswagen/Toyota/ Seat/Opel/ etc. werd de productie gestopt,het ging om het verdien model,wat verdien je nog via die A-segment-auto’s.En Dacia heeft een prachtige Elektrische auto op de markt gebracht. Maar hoe zijn de werkomstandigheden in die productie-fabrieken zowel in Roemenie en in Marokko,wat daar werden/worden nog heel veel Dacia geproduceerd. Vooral de Dacia is daar het top-segment en vooral,omdat het een Frans-Produckt is.En vele Marokkanen spreken Frans en zijn twee-talig.Als je heel weinig status bezit inzake,alleen een auto te bezitten die je brengt van A naar B.Dan is een Dacia heel goede keuze.Geld investeren in de je eigen-huis,is een betere investering.Je vermogen zit later bij de aflossing van je hypotheek-lasten,zit je geld in stenen.En dan bepaalt de mark-waarde’s het eigen opgebouwde vermogen.En dat hebben wij ook gedaan.En leven nu nog lang en gelukking,tot het kaarsje zal uitgaan.
“En vele Marokkanen spreken Frans en zijn twee-talig.”
Nuttige bijdrage weer hoor.
Dacia spring is een dong feng en dat is een Chinese producent….juist ja uit China…het ziet er uit als speelgoed ,zo rijdt het ook.ongelovelijk dat dit op de Europeesche wegen terecht is gekomen…voor 16.000 euro koop je ook een knappe gebruikte polo die en zuinig is en 3 x beter aan voelt tijdens het rijden….triest dat deze overheid je in dit soort speelgoed auto s jaagt .het lijkt erop dat hard werken niet mag resulteren in een knappe auto om van en naar je werk te rijden..gestraft dient de arbeider te worden en dat kan dus al met een Dacia Spring….
Ach een Quingo is nog goedkoper. De Dacia zit een stuk dichter bij een Quingo dan bij een Polo. Zowel in doelgroep als in hoeverre het een auto is.
Hahaha en ik “Quingo” googlen want daar had ik nog niet van gehoord. Grappige vergelijking maar toch een beetje over the top hehe.
Ik ben de trotse bezitter van een luxe Quingo (scoormobiel), inclusief een kleuren achteruirijcamera met monitor op het stuur. Een volle acculading brengt mij zo’n 50-60 km verderop, bij een maximum snelheid van 13,9 km/uur. Dit is redelijk snel, als je bedenkt, dat ik maar 1 hand/arm heb om de Quingo te besturen; ik ben namelijk rechtzijdig 100% verlamd. Qua comfort ontbreekt er niets aan de Quingo; tegen meerprijs kan je zelfs verwarmde handvatten en stoelzitting/-rugbekleding ‘krijgen’. Er is één belangrijk technisch punt niet aanwezig: een rem welke bij noodgevallen direct ingrijpt. Er is wel, via een handle, een rem op één der 3 voorwielen, maar voor men deze te pakken heeft, is ‘de klap’ al geweest. nb Een compleet aangeklede Quingo vraagt 60% van de EV Dacia.