Dacia slaagt er op een of andere manier in om de prijzen laag te houden. Ook nu ‘goedkope’ auto’s wat duurder zijn geworden, presteert het Roemeense merk het om betaalbaar te blijven. De vernieuwde Dacia Spring behoudt zijn titel als de goedkoopste EV van Nederland – en hij is zelfs nog verder in prijs gezakt. Goed, je krijgt dan geen schokkende actieradius, maar het is wel meer auto dan een Opel Rocks.
De Nederlandse prijs van de Dacia Spring zakt naar 18.950 euro voor de instapper. Zodra je de SEPP-subsidie hebt aangevraagd en 2.950 euro van de overheid krijgt, betaal je dus nog maar 16.000 euro. Vond je de oude Spring er stiekem leuker uit zien? De prijs van de voorraadmodellen is ook omlaag geschroefd naar 18.950 euro. Die komt toch net zo ver op één acculading.
De vernieuwing zit hem met name in de looks, zowel van de binnen- als de buitenkant. Motorisch is de vernieuwde Spring niet veranderd. De goedkoopste uitvoering krijgt een simpele elektromotor met 44 pk. Als je iets meer wilt uitgeven, dan kun je kiezen voor de motor met 65 pk. Je moet zo’n 220 kilometer ver komen met de goedkoopste elektrische auto van Nederland.
Wat kost de Dacia Spring in België?
In België werd een paar dagen eerder de nieuwe prijs van de Spring bekendgemaakt. Daar betalen klanten minimaal 20.990 euro. De Belgische overheid geeft bij nieuwe EV’s tot 40.000 euro een steuntje van 5.000 euro in de rug. Daarmee kun je een nieuwe Spring rijden voor 15.990 euro in België. Daarvoor kun je beter haast maken; de EV-subsidies vliegen de deur uit in België.
Overigens is de vergelijking met een Polo misschien niet helemaal eerlijk. De Dacia Spring is een tikkeltje kleiner, maar een VW Up is al eventjes niet meer te krijgen. En een Polo rijdt een stuk verder en zit waarschijnlijk net eventjes wat lekkerder. Maar het is knap van Dacia dat ze een elektrische auto zo betaalbaar in de showrooms kunnen zetten.
hans peperkamp(schotelman) heeft op 9 april 2024 geschreven:
Het is natuurlijk geen vergelijking met de Opel Rocks,die tot einde 2019 niet meer leverbaar was. Maar wel ook een zeer nette auto met standaard alles er op op,en met heel weinig technische problemen,En zoals ik al eerder beaamden,uit Zuid-Korea werden over gevaren naar Europa,en ook door de nieuwe Europese wetgeving te duur was geworden.En dat is het eerlijke verhaal. Alle A- Segment auto’s werden op productie-redenen niet meer verhandelbaar.Ook de Volkswagen/Toyota/ Seat/Opel/ etc. werd de productie gestopt,het ging om het verdien model,wat verdien je nog via die A-segment-auto’s.En Dacia heeft een prachtige Elektrische auto op de markt gebracht. Maar hoe zijn de werkomstandigheden in die productie-fabrieken zowel in Roemenie en in Marokko,wat daar werden/worden nog heel veel Dacia geproduceerd. Vooral de Dacia is daar het top-segment en vooral,omdat het een Frans-Produckt is.En vele Marokkanen spreken Frans en zijn twee-talig.Als je heel weinig status bezit inzake,alleen een auto te bezitten die je brengt van A naar B.Dan is een Dacia heel goede keuze.Geld investeren in de je eigen-huis,is een betere investering.Je vermogen zit later bij de aflossing van je hypotheek-lasten,zit je geld in stenen.En dan bepaalt de mark-waarde’s het eigen opgebouwde vermogen.En dat hebben wij ook gedaan.En leven nu nog lang en gelukking,tot het kaarsje zal uitgaan.
Loekie heeft op 10 april 2024 geschreven:
Dacia spring is een dong feng en dat is een Chinese producent….juist ja uit China…het ziet er uit als speelgoed ,zo rijdt het ook.ongelovelijk dat dit op de Europeesche wegen terecht is gekomen…voor 16.000 euro koop je ook een knappe gebruikte polo die en zuinig is en 3 x beter aan voelt tijdens het rijden….triest dat deze overheid je in dit soort speelgoed auto s jaagt .het lijkt erop dat hard werken niet mag resulteren in een knappe auto om van en naar je werk te rijden..gestraft dient de arbeider te worden en dat kan dus al met een Dacia Spring….
Goed verhaal heeft op 9 april 2024 geschreven:
“En vele Marokkanen spreken Frans en zijn twee-talig.”
Nuttige bijdrage weer hoor.
James heeft op 9 april 2024 geschreven:
Ach een Quingo is nog goedkoper. De Dacia zit een stuk dichter bij een Quingo dan bij een Polo. Zowel in doelgroep als in hoeverre het een auto is.
Alain heeft op 19 april 2024 geschreven:
Hahaha en ik “Quingo” googlen want daar had ik nog niet van gehoord. Grappige vergelijking maar toch een beetje over the top hehe.
Aad heeft op 16 juli 2024 geschreven:
Ik ben de trotse bezitter van een luxe Quingo (scoormobiel), inclusief een kleuren achteruirijcamera met monitor op het stuur. Een volle acculading brengt mij zo’n 50-60 km verderop, bij een maximum snelheid van 13,9 km/uur. Dit is redelijk snel, als je bedenkt, dat ik maar 1 hand/arm heb om de Quingo te besturen; ik ben namelijk rechtzijdig 100% verlamd. Qua comfort ontbreekt er niets aan de Quingo; tegen meerprijs kan je zelfs verwarmde handvatten en stoelzitting/-rugbekleding ‘krijgen’. Er is één belangrijk technisch punt niet aanwezig: een rem welke bij noodgevallen direct ingrijpt. Er is wel, via een handle, een rem op één der 3 voorwielen, maar voor men deze te pakken heeft, is ‘de klap’ al geweest. nb Een compleet aangeklede Quingo vraagt 60% van de EV Dacia.