
Dacia slaagt er op een of andere manier in om de prijzen laag te houden. Ook nu ‘goedkope’ auto’s wat duurder zijn geworden, presteert het Roemeense merk het om betaalbaar te blijven. De vernieuwde Dacia Spring behoudt zijn titel als de goedkoopste EV van Nederland – en hij is zelfs nog verder in prijs gezakt. Goed, je krijgt dan geen schokkende actieradius, maar het is wel meer auto dan een Opel Rocks.
De Nederlandse prijs van de Dacia Spring zakt naar 18.950 euro voor de instapper. Zodra je de SEPP-subsidie hebt aangevraagd en 2.950 euro van de overheid krijgt, betaal je dus nog maar 16.000 euro. Vond je de oude Spring er stiekem leuker uit zien? De prijs van de voorraadmodellen is ook omlaag geschroefd naar 18.950 euro. Die komt toch net zo ver op één acculading.
De vernieuwing zit hem met name in de looks, zowel van de binnen- als de buitenkant. Motorisch is de vernieuwde Spring niet veranderd. De goedkoopste uitvoering krijgt een simpele elektromotor met 44 pk. Als je iets meer wilt uitgeven, dan kun je kiezen voor de motor met 65 pk. Je moet zo’n 220 kilometer ver komen met de goedkoopste elektrische auto van Nederland.
Wat kost de Dacia Spring in België?
In België werd een paar dagen eerder de nieuwe prijs van de Spring bekendgemaakt. Daar betalen klanten minimaal 20.990 euro. De Belgische overheid geeft bij nieuwe EV’s tot 40.000 euro een steuntje van 5.000 euro in de rug. Daarmee kun je een nieuwe Spring rijden voor 15.990 euro in België. Daarvoor kun je beter haast maken; de EV-subsidies vliegen de deur uit in België.
Overigens is de vergelijking met een Polo misschien niet helemaal eerlijk. De Dacia Spring is een tikkeltje kleiner, maar een VW Up is al eventjes niet meer te krijgen. En een Polo rijdt een stuk verder en zit waarschijnlijk net eventjes wat lekkerder. Maar het is knap van Dacia dat ze een elektrische auto zo betaalbaar in de showrooms kunnen zetten.
6 reacties op “De goedkoopste EV van Nederland kost 10.000 euro minder dan een VW Polo”
Laat een antwoord achter aan Aad Reactie annuleren
Meer van TopGear


Dacia Spring: hoe goed of slecht rijdt de goedkoopste elektrische auto van Nederland? (review)

Dacia Spring: De goedkoopste elektrische auto van Nederland is vernieuwd

Deze populaire EV wordt in Duitsland plotseling bijna de helft goedkoper

Dacia Spring en Rolls-Royce Spectre: De duurste neemt het op tegen de goedkoopste

Dacia Spring Electric 65 Extreme review: Eindelijk een serieuze EV?

Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door

Is de Dacia Bigster nog altijd een echte ‘no-nonsense’ Dacia? (review)

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

Voor minder dan 36.000 euro heb je nu al een nieuwe ‘camper’ met fabrieksgarantie

Auto’s en benzine gaan nu nog duurder worden in Nederland

Dacia Duster Hybrid 140 Extreme: gelukkig nog steeds knalhard plastic in het interieur (review)

Skoda Kylaq: kleine crossover met benzinemotor voor 8.726 euro (ja, nieuw)

De prijs van de Hyundai Inster is bekend: de goedkoopste volwaardige EV van dit moment?

Bij deze tuner kun je je Suzuki Jimny laten ombouwen tot Lancia Delta or Renault 5

Dacia Spring: hoe goed of slecht rijdt de goedkoopste elektrische auto van Nederland? (review)

Dacia Spring: De goedkoopste elektrische auto van Nederland is vernieuwd

Deze populaire EV wordt in Duitsland plotseling bijna de helft goedkoper

Is de Dacia Bigster nog altijd een echte ‘no-nonsense’ Dacia? (review)

Voor minder dan 36.000 euro heb je nu al een nieuwe ‘camper’ met fabrieksgarantie

Dacia Duster Hybrid 140 Extreme: gelukkig nog steeds knalhard plastic in het interieur (review)

Is de Dacia Duster Extreme ruig genoeg voor de woestijn? (review)

Dacia Bigster heeft een enorme actieradius van 1.450 kilometer

De populairste auto in Europa van dit moment is niet wat je zou verwachten

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Top 10: deze flitspalen flitsen het meest (en leveren de meeste boetes op)

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door

Het is natuurlijk geen vergelijking met de Opel Rocks,die tot einde 2019 niet meer leverbaar was. Maar wel ook een zeer nette auto met standaard alles er op op,en met heel weinig technische problemen,En zoals ik al eerder beaamden,uit Zuid-Korea werden over gevaren naar Europa,en ook door de nieuwe Europese wetgeving te duur was geworden.En dat is het eerlijke verhaal. Alle A- Segment auto’s werden op productie-redenen niet meer verhandelbaar.Ook de Volkswagen/Toyota/ Seat/Opel/ etc. werd de productie gestopt,het ging om het verdien model,wat verdien je nog via die A-segment-auto’s.En Dacia heeft een prachtige Elektrische auto op de markt gebracht. Maar hoe zijn de werkomstandigheden in die productie-fabrieken zowel in Roemenie en in Marokko,wat daar werden/worden nog heel veel Dacia geproduceerd. Vooral de Dacia is daar het top-segment en vooral,omdat het een Frans-Produckt is.En vele Marokkanen spreken Frans en zijn twee-talig.Als je heel weinig status bezit inzake,alleen een auto te bezitten die je brengt van A naar B.Dan is een Dacia heel goede keuze.Geld investeren in de je eigen-huis,is een betere investering.Je vermogen zit later bij de aflossing van je hypotheek-lasten,zit je geld in stenen.En dan bepaalt de mark-waarde’s het eigen opgebouwde vermogen.En dat hebben wij ook gedaan.En leven nu nog lang en gelukking,tot het kaarsje zal uitgaan.
“En vele Marokkanen spreken Frans en zijn twee-talig.”
Nuttige bijdrage weer hoor.
Dacia spring is een dong feng en dat is een Chinese producent….juist ja uit China…het ziet er uit als speelgoed ,zo rijdt het ook.ongelovelijk dat dit op de Europeesche wegen terecht is gekomen…voor 16.000 euro koop je ook een knappe gebruikte polo die en zuinig is en 3 x beter aan voelt tijdens het rijden….triest dat deze overheid je in dit soort speelgoed auto s jaagt .het lijkt erop dat hard werken niet mag resulteren in een knappe auto om van en naar je werk te rijden..gestraft dient de arbeider te worden en dat kan dus al met een Dacia Spring….
Ach een Quingo is nog goedkoper. De Dacia zit een stuk dichter bij een Quingo dan bij een Polo. Zowel in doelgroep als in hoeverre het een auto is.
Hahaha en ik “Quingo” googlen want daar had ik nog niet van gehoord. Grappige vergelijking maar toch een beetje over the top hehe.
Ik ben de trotse bezitter van een luxe Quingo (scoormobiel), inclusief een kleuren achteruirijcamera met monitor op het stuur. Een volle acculading brengt mij zo’n 50-60 km verderop, bij een maximum snelheid van 13,9 km/uur. Dit is redelijk snel, als je bedenkt, dat ik maar 1 hand/arm heb om de Quingo te besturen; ik ben namelijk rechtzijdig 100% verlamd. Qua comfort ontbreekt er niets aan de Quingo; tegen meerprijs kan je zelfs verwarmde handvatten en stoelzitting/-rugbekleding ‘krijgen’. Er is één belangrijk technisch punt niet aanwezig: een rem welke bij noodgevallen direct ingrijpt. Er is wel, via een handle, een rem op één der 3 voorwielen, maar voor men deze te pakken heeft, is ‘de klap’ al geweest. nb Een compleet aangeklede Quingo vraagt 60% van de EV Dacia.