Als je een nieuw automerk wilt oprichten moet je een lange adem hebben. Of oprichter zijn van PayPal. Of in ieder geval ervoor zorgen dat je producten niet spontaan ontbranden
Het Duitse 9ff was gewoon een van de vele Porsche 911-tuners. Dus besloten ze naam voor zichzelf te maken door een 997 GT3 te bouwen met een middenmotor à 1.135 pk, goed voor 412 km/u. Tegen alle verwachtingen in lukte dat. Ze gingen failliet in 2013, en slechts een handvol van de bedoelde 150 GT9’s werd ooit gebouwd.
CAPARO T1
‘Een F1-wagen voor de openbare weg’ is een altijd aanwezige droom in supercar-land, maar de reputatie dat ie altijd in brand vloog, deed de elegante T1 de das om. Met 593 pk’s die maar 875 kilo hoefden voort te bewegen, waren z’n prestaties levendig en angstaanjagend. Er werden er in totaal maar zestien van gebouwd, terwijl het plan was om er 25 per jaar te produceren.
B ENGINEERING EDONIS
In 1995 ging er nog maar eens een pre-VW Bugatti-variant failliet. Een groepje techneuten kocht de 21 overgebleven koolstofvezel onderstellen die waren gemaakt voor de EB110-supercar, vergrootte de 3,5-liter V12 tot 3,8 liter, en verruilde de vier kleine turbo’s voor twee grote. Resultaat? De Edonis, met een top van 360 km/u. Toen kocht VW Bugatti en was B Engineering verleden tijd.
CIZETA-MORODER V16T
Marcello Gandini’s nieuwe design om zijn prachtige Countach op te volgen werd afgeserveerd door de Chrysler-bazen van Lamborghini. Dus zocht hij zijn heil bij componist Giorgio Moroder om een 6,0 liter grote, bijna 550 pk sterke V16 met 64 kleppen te bouwen die de Diablo aan zou kunnen. Er werden er twintig van gemaakt voordat het initiatief stierf in schoonheid.
SSC ULTIMATE AERO TT
Nog een startup die voortvloeide uit de ‘versla de Veyron’-wapenwedloop vorig decennium. Met één verschil: verslaan is precies wat deze Amerikaanse, ruim 1.300 pk sterke nieuwkomer deed. Hij reed 414 km/u ergens in Nevada, in 2007. Klaarblijkelijk zijn er Aero’s gebouwd tot en met 2015, en er zou een 1.370 pk sterke opvolger komen – maar toen was bij SSC het geld op.
SALEEN S7
Zoiets als 9ff (maar dan Amerikaans): dit is een ander voorbeeld van een patriottische tuner die het allemaal wat boven het hoofd groeide. Mustang-tuner Saleen bouwde 21 S7 Twin Turbo’s, die per stuk 760 pk hadden, en maakte een raceversie die elfde werd op Le Mans. Sindsdien ontstond er geldgebrek en werden de opvolgers van de S7 afgeblazen.
ASCARI A10
Begin 2008: de Ascarii A10 met 633 pk was de snelste auto ooit op het TG-circuit. Na twee pogingen om Ascari met de grote jongens mee te laten doen, leek de A10 – gebouwd om de tiende verjaardag (huh?) van het merk te vieren – veelbelovend, maar de geplande productie van ruim 50 exemplaren kwam nooit van de grond.
GUMPERT APOLLO
De even exquisiete als afzichtelijke Apollo was een idee van ex-Audi techneut Roland Gumpert. Niemand twijfelde aan de kracht van z’n 760 pk sterke biturbo Audi V8, maar door z’n reputatie op crashgebied en z’n bizarre uiterlijk moest Gumpert in de zomer van 2012 uitstel van betaling aanvragen.
LCC ROCKET
Gordon Murray’s ultieme, compromisloze sportauto was de 381 kilo lichte, van een motorfietsmotor voorziene Light Car Company Rocket. Tandemstoelen, een maximaal toerental van 10.500 en 460 pk per ton: het klonk vrij opwindend (en relevant) in onze oren. LCC bouwde 46 Rockets, en stopte er toen mee.
Reacties