De klant heeft altijd gelijk, ook bij Hennessey. Klanten van het Amerikaanse merk, beleefd als ze zijn, vroegen John Hennessey om een versie van de F5 te maken die wat meer op het circuit gericht is. Maak kennis met de Hennessey Venom F5 Revolution. Nu nog een circuit vinden dat lang genoeg is voor de topsnelheid.

Anders dan bij andere creaties van Hennessey draait het bij de Revolution niet om topsnelheid. Alle aerodynamica remt de F5 af in ruil voor betere bochtenprestaties. Overigens mag je met een top van 400 km/u alsnog niet klagen – bij die snelheid is de downforce 635 kilo. De topsnelheid van de Venom F5 zonder Revolution-toevoegingen is trouwens minimaal 485 km/u.

Specificaties van de Hennessey Venom F5 Revolution

‘Het is eigenlijk onze [Porsche 911] GT3 RS-versie van de F5. Het is dus niet een raceauto – het is nog steeds een echte straatauto, maar dan met een serieuze focus op het circuit’, zegt de grote baas tegenover TopGear. De F5 Revolution wordt net als de ‘gewone’ F5 aangedreven door de zogenoemde Fury-motor: een 6,6-liter twin-turbo V8. Het vermogen blijft een onvoorstelbare 1.842 pk.

Verder blijven veel onderdelen gelijk aan de Venom F5. Zo is er dezelfde versnellingsbak die al het vermogen naar de achterwielen stuurt. Het verschil is dat de Revolution ‘gekalibreerd is voor competitief gebruik’. Ook is de Revolution lichter dan de 1.360 kilo zware F5. Hoeveel de Revolution precies weegt, weten we niet.

Een Nürburgring-record voor de F5 Revolution?

Voor betere aerodynamica heeft de Revolution een nieuwe splitter en extra winglets vóór de voorwielen. Er zijn ook nieuwe wielen en er is een aangepast onderstel met speciale circuitinstellingen. Op het dak zit een nieuwe luchtinlaat om de V8 van verse lucht te voorzien. Voordat de Hennessey Venom F5 Revolution naar de klanten gaat, wordt hij grondig getest.

Dat gaat Hennessey doen op Circuit of the Americas, Laguna Seca, Road America, Spa-Francorchamps en natuurlijk op de Nürburgring. We kijken erg uit naar de rondetijden die de Revolution daar kan klokken. De grote baas trekt er zelf wat minder aan: ‘Willen we de AMG One op de Nordschleife verslaan? Niet per se – dat is niet de reden dat we de auto bouwen. Maar er komt zeker een punt dat wanneer we op de Nordschleife zijn, we naar de 6 minuten en 35 seconde van de One kijken.’

De prijs van de Hennessey Venom F5 Revolution

Hennessey vervolgt: ‘We maken nog geen statements over dat we bepaalde rondetijden gaan neerzetten, maar we gaan veel testen en ervoor zorgen dat we een auto hebben waar onze klanten blij en zelfverzekerd van worden.’ Van die klanten zullen er maar 24 zijn. Er zijn nog een paar plaatsjes vrij voor kopers. Hennessey vraagt je ruim 2,5 miljoen euro over te maken voor de F5 Revolution.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)