Eke autofabrikant wil álles – kom maar door met die lifestyle, we zijn er klaar voor. Een sportieve SUV, een offroad-cabrio of een stijlvolle MPV. Misschien heeft Jeep die eerste wel uitgevonden, in 1998, met de Jeepster conceptcar.

De naam is misschien een typisch gevalletje ‘beter goed gejat’, maar niet iedereen zou ermee zijn weggekomen. Een Ford Fordster, oké, maar een Volvoster, of een Kiaster? Jeep gaf trouwens nog toe dat ie oorspronkelijk Project Grizzly heette, dus het had nog veel erger gekund. Maar geloof het of niet: de naam had zelfs nog enige geschiedenis binnen het merk zelf.

De afkomst van de naam Jeep Jeepster

In 1948 was de Jeepster namelijk een poging van Willys-Overland om een commercieel aantrekkelijke ‘burgerversie’ te maken die minder spartaans was dan de fameuze militaire variant. Je kon kiezen uit een stationwagen, een pick-up en een roadster (vandaar die naam Jeepster) die je een omineuze schaduw vooruit naar de beruchte Range Rover Evoque Convertible zou kunnen noemen.

Het doel van deze modernere Jeepster was volgens het toenmalig Hoofd Design bij Chrysler, Mike Moore, ‘de power en opwinding van een sportauto te koppelen aan de vaardigheden en go-anywhere mentaliteit van een Wrangler’. Wat een dure manier is om iets te omschrijven dat eruitzag als een Wrangler waar een beer op was gaan zitten.

Slimme systeem voor de aandrijving

Voor het ruige werk was er elektronisch instelbare, geheel onafhankelijke ophanging voor alle vier de wielen, zodat de rijhoogte over 100 millimeter kon worden bijgesteld, aluminium beschermingsplaten en een viertraps automaat.

De Jeepster bood bovendien een eerste blik op Jeeps toen nieuwe QuadraTrac II-vierwielaandrijvingssysteem (dat nu nog op de Grand Cherokee wordt gebruikt) die een kettingaangedreven tweetraps tussenbak had, zodat de auto onder normale omstandigheden achterwielaandrijving had.

Specificaties van de Jeep Jeepster

Voor de power zorgde een 4,7-liter benzinemotor, er waren 19-inch wielen gekleed in chique Goodyear-banden en dubbelloops uitlaten van 75 millimeter. De ophanging paste niet alleen de rijhoogte aan, maar was ook ontworpen om op snelheid de aerodynamica te optimaliseren. Het gewicht bleef nog binnen de perken ook: 1.542 kilo is naar huidige maatstaven haast de vlieggewichtklasse.

De Jeepster werd op de Detroit Motor Show onder veel applaus onthuld. Showgangers waren met name onder de indruk van de claim dat de auto de beruchte Rubicon Trail aan zou kunnen. En dat zonder je -kapsel in de war te brengen of de zonnebril van je hoofd te stoten, nota bene.

Het concept werd nooit in productie genomen. Wellicht was ie zijn tijd te ver vooruit, want hij lijkt behoorlijk op het soort auto’s dat tegenwoordig op kopers wordt losgelaten. Er werd nog gedacht dat de komende elektrische kleine SUV Jeepster zou gaan heten, maar helaas maakte men onlangs bekend dat die de naam Avenger meekrijgt. Zonde.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)