Oh wow. Heeft dat ding überhaupt deuren?

Goed gezien. Toen de Willys gebouwd werd, waren deuren een luxe snuisterij. De auto die je hier ziet, is de Willys M38A1, net niet de originele Willys, maar het scheelt niet veel. De M38A1 werd door Willys gebouwd tussen 1952 en 1971, en heeft grote hoeveelheden actie gezien in Korea en Vietnam. Hij werd ook verkocht aan een aantal bevriende naties, en dat is de versie die je hier ziet. Deze Nekaf-editie werd in licentie in Nederland gebouwd en was zo succesvol dat we hem hier meer dan 40 jaar bleven gebruiken. Kijk, dat is nog eens betrouwbaarheid.

Dan zal ie wel goed zijn in wat ie doet?

Ja. Met een veelzijdige basis – ze werden tot van alles en nog wat omgebouwd, van ambulances tot mobiele platforms voor 106-millimeter geweren – en de mogelijkheid om werkelijk overal te komen, is de Jeep zelfs naar hedendaagse maatstaven een ongelooflijk capabele machine. Hij heeft een 2,2-liter viercilinder benzinemotor (met de bijnaam Hurricane) met 73 pk en de keus uit twee- of vierwielaandrijving.

  • Foto: © TopGear / Rowan Horncastle
  • Foto: © TopGear / Rowan Horncastle
  • Foto: © TopGear / Rowan Horncastle
  • Willys Jeep M38A1 rijdend zijkant
    Foto: © TopGear / Rowan Horncastle
  • Foto: © TopGear / Rowan Horncastle
  • Willys Jeep M38A1 rijdend zijkant

Er is ook een bak met lage gearing en dankzij de relatief dunne bandjes en een een lichtgewicht carrosserie (hij weegt 1.225 kilo) komt ie zo ongeveer overal. De motor is verrassend krachtig en op asfalt haalt ie zo’n 80 km/u. De motor zou op zich nog wel harder kunnen, maar bij alles daarboven scheur je het dak aan stukken. Daarbij heeft ie bladveren rondom. Die zijn bijna onverwoestbaar, maar allesbehalve comfortabel. De Jeep maakt dat een Land Rover Defender als een Rolls-Royce aanvoelt.

Zijn er nog luxe comfortzaken aan boord?

Nou en of: een handschoenenvakje! En, ga zitten, zelfs ruitenwissers.

Willys Jeep M38a1 interieur

Die Wrangler zal in vergelijking wel ultraluxe aanvoelen…

Zeg dat wel. Om te beginnen: er is verwarming. En leer op de stoelen, Alpine-audio met een subwoofer, DAB, navi – je snapt het wel. Maar ondanks de verschillen in leeftijd en militaire/consumentendoelgroep kun je hier en daar de bloedlijn nog wel ontdekken. En niet alleen in de vorm van de grille.

  • Jeep Wrangler rijdend schuin voor modder plas water
    Foto: © TopGear / Rowan Horncastle
  • Jeep Wrangler rijdend schuin achter
    Foto: © TopGear / Rowan Horncastle
  • Jeep Wrangler interieur
    Foto: © TopGear / Rowan Horncastle
  • Foto: © TopGear / Rowan Horncastle
  • Jeep Wrangler rijdend schuin voor modder plas water
  • Jeep Wrangler rijdend schuin achter
  • Jeep Wrangler interieur

De Jeep Wrangler is een van de weinige moderne offroaders die precies dát kan: offroad gaan. Hij heeft lage gearing en een 2,0-liter benzinemotor van 272 pk, allemaal gebouwd op een ladderchassis met starre assen. En net als bij de oude kun je de dakpanelen verwijderen – heel coronaproof allemaal.

Is ie in de modder net zo goed als de oude?

Jazeker. Waar Jeep het slim heeft aangepakt: het heeft de nieuwe meer beschaving meegegeven, maar is ook voor een groot deel trouw gebleven aan de roots. Er zijn details die je aan dat erfgoed herinneren, zoals het opstartscherm dat begint met een Willys die in de huidige Wrangler verandert, maar het voelt nergens als een parodie.

De starre assen laten voor wat ze zijn zou een aanzienlijk beter gedrag op asfalt opleveren, maar ten koste gaan van de terreinkwaliteiten, waardoor de pure Jeep-filosofie zou zijn ingewisseld voor comfort. Bravo voor Jeep, voor het trouw blijven aan zichzelf.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)