Alleen mensen die denken dat Temptation Island niet in scène is gezet (misschien alle kijkers van dat programma?), denken nog dat de producers bij de spectaculaire kluisachtervolging aan het einde van Fast Five echte kluizen gebruikten. Het bestaat niet dat de makers echte kluizen achter de twee Dodge Chargers wegsleepten, toch? Nou, dat is deels wel wat ze deden. In Fast Five werden zes kluizen gebruikt, waarvan een deel geniale fopperij was – maar er waren ook twee echte.
Een kluis met een bestuurder
Niet elke kluis was echt. Voor het precisiewerk verbouwde het productieteam twee pick-ups tot rijdende kluizen. Al het plaatwerk werd van de pick-ups gehaald en er werd een kluis op het frame gelast. Opgelost, zou je denken, maar een verbrandingsmotor in een grote, metalen kubus zonder ventilatie, dat werpt een nieuw soort probleem op.
De temperatuur zou fors stijgen, tot het punt dat de bestuurder van zijn stokje zou kunnen gaan. De oplossing was om droogijs in de rijdende kluis te leggen voor verkoeling, maar blijkbaar neemt dat alle zuurstof weg uit de ruimte. Uiteindelijk kreeg de bestuurder van de rijdende kluis een helm met een snorkel. Dit alles om ervoor te zorgen dat de kijkertjes aan de buis gekluisterd zitten, zullen we maar zeggen.
De kluis in Fast Five was ook echt
De stuntploeg gebruikte in de eerste scènes een echte kluis van ruim 4.000 kilo. Ze hadden een idee in hun hoofd van hoe de kluis ongeveer door het beeld moest denderen, maar het was telkens weer een verrassing wat de kluis precies ging doen. Daarnaast rusten kluisfabrikanten hun producten doorgaans niet uit met remmen. Telkens als de kluis tot stilstand moest komen, gingen de coureurs rustig van het gas en hadden zeker 30 meter nodig om af te remmen.
De derde soort kluis in Fast Five
Tegen het einde van de achtervolging vliegt de kluis over een stel geparkeerde auto’s. Het probleem was dat de 4.000 kilo zware kluis niet het gewenste effect teweegbracht. Dus wat deed de F&F-crew? Ze bouwden een vrachtwagen om tot een nog veel zwaardere rijdende kluis. Hiermee ramden ze de rits geparkeerde auto’s, die als origami verkreukelden. Voor deze achtervolging sneuvelden in totaal zo’n 200 auto’s; een prima score. Hieronder zie je stuntcoördinator Jack Gill alles uitleggen met de nodige visuele hulp.
Oh, en dan is er nog de kluis die werd ingezet bij Fast & Furious Live, die zie je hieronder. Deze kluis gebruikt niet het onderstel van een pick-up, maar iets wat lijkt op een zelfbouwchassis. De bestuurder kijkt wel naar buiten, maar het publiek kan niet naar binnen kijken. Een motor lijkt niet aanwezig te zijn, dus waarschijnlijk werd hij getrokken door andere auto’s.
Reacties