De Fast & Furious-films waren nooit goede films, dat weet iedereen wel. Maar ze waren altijd wel extreem vermakelijk, zolang je alles wat je wist over natuurwetten maar even twee uurtjes vergat. En we durven wel te stellen dat er maar weinig films zijn die zo effectief een gigantische massa jonge kijkers enthousiast kon maken over auto’s. Ere wie ere toekomt. Voor de nieuwe Fast & Furious-film die in 2025 in première gaat, lijken de makers terug te gaan naar het recept van de eerste delen, en dat is heel hard nodig.

Om maar Harvey Dent te citeren: ‘Je sterft een held of leeft lang genoeg om jezelf een schurk te zien worden.’ De filmreeks is inmiddels een op hol geslagen geldmachine waarbij het nieuwste deel altijd de overtreffende trap moet zijn. Dat het nog maar weinig met auto’s te maken heeft, daar hebben we nog wel vrede mee, maar Fast X is simpelweg onkijkbaar.

De nieuwe F&F heeft veel goed te maken

Eerst nog even over Fast X. We hebben het nog niet eens over de actie, maar alleen al over de gesprekken. Elk personage lijkt te lijden aan terminale oneliner-Tourette, waarbij elke zin een snedige comeback moet zijn. In de 141 minuten zit geen enkel normaal gesprek. Fast X is een uitputtingsslag om naar te kijken waarbij de explosies juist een klein rustmomentje zijn.

Ook de slechteriken moeten elke film een stukje overdrevener zijn, waardoor je het ook niet meer serieus kunt nemen. Ja, Aquaman had beter op Challengerdiepte kunnen blijven. Misschien wel het ergste is dat elke boef in het volgende deel plotseling een goeierik is. Dat Deckard Shaw een ziekenhuis opblaast, wordt hem gewoon vergeven. Zelfs aartsvijand Cipher wisselt van team.

We keken Fast X in het vliegtuig. We konden nergens heen en het enige alternatief voor Dominic Touretto (hah) was een combinatie van een krijsend kind twee rijen verderop met het geruis van straalmotoren. En toch was dat aanlokkelijker dan nog één minuut van de film. Het is de eerste film in jaren die we halverwege hebben uitgezet. Maar misschien moeten we hem toch even afkijken.

Fast 11 is een ode aan de eerste film

Comicbook meldt dat het budget voor het allerlaatste deel in de reeks is vastgesteld op ‘200 miljoen dollar of minder’. Daarmee snijdt de studio bijna een derde van het totale budget weg. Minder geld dus om te overdrijven en een bedrag dat de makers dwingt om terug naar de basics te gaan. Volgens Comicbook zou Fast 11 daarmee een ode zijn aan de originele film uit 2001.

Fast 11, die nog geen officiële titel heeft, zou focussen op één grote overval en niet meer een avontuur zijn waarin de familie de hele wereldbol overgaat. Het zou gaan om ‘één laatste klus’ voor Dominic Toretto. We vermoeden dat ze dit keer geen DVD-spelers gaan jatten, maar we hopen dat er minimaal één Civic met neon in de film zit die onder een oplegger doorrijdt.

Niet de eerste keer dat F&F terug gaat naar de roots

Overigens berichtte we in 2017 al dat Fast & Furious 9 terug zou keren naar de roots van de franchise. Toen kwam de oude regisseur Justin Lin weer aan boord. Helaas is deze regisseur tijdens de opnames van Fast X weer vertrokken. Het negende deel was in vergelijking met de eerste films nog altijd iets te veel van het goede, om het maar even netjes te omschrijven.

Laten we optimistisch blijven, want dit is wat ons betreft alleen maar goed nieuws. Wie weet is het laatste deel weer een autofilm die de volgende generatie kan inspireren. Eentje die de jeugd leert dat er meer om auto’s te doen is dan de elektrische leasebak van papa. In april van 2025 moet de afsluiter van de F&F-reeks in de bioscoop verschijnen, dan gaan we het zien.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear