Elk automerk heeft zijn specialiteit. Bij Porsche maken ze graag sportwagens met een zescilinder boxer achter de achteras, Volvo richt zich op grote stationwagens (voorlopig nog…) en Suzuki bouwt kleine auto’s als geen ander. Bij Maserati is het tweeledig. Enerzijds is het merk specialist op het gebied van GT’s, maar ze maken ook al sinds jaar en dag de Quattroporte, een grote limousine met een zes- of achtcilinder. Daarvan is nu de laatste gebouwd.
Laatste Maserati Quattroporte: de Grand Finale
Een zeer trouwe – en ongetwijfeld uiterst vermogende – klant uit de Verenigde Staten heeft de laatste Quattroporte in ontvangst genomen. Wat hij precies besteld heeft, is dermate bijzonder dat Maserati er een heus persmoment van maakte. Of het ook een Funda-momentje moest worden, vermeldt Maserati niet, maar zijn nederige stulpje staat er ook op. We kunnen ons een slechter onderkomen voorstellen. Dat geldt ook voor het wagenpark.
In technisch opzicht is de Maserati Quattroporte Grand Finale gelijk aan de Trofeo. Voor de aandrijving is een 3,9-liter V8 verantwoordelijk die dankzij twee turbo’s maar liefst 580 pk levert. Daarmee is een topsnelheid van 326 km/u mogelijk. Dat voelt toch beduidend liberaler dan de standaard 250 km/u waarop de Duitse concurrentie is afgeregeld. Dat maakt het wel ironisch, dat je juist de dikke Duitsers op hun eigen terrein (de Autobahn) kunt verschalken.
De configuratie is werkelijk schitterend, als je het ons vraagt. De kleur van de Quattroporte Grand Finale is Blue Nobile en de auto is voorzien van een bodykit van carbon, maar dan in het donkerblauw meegespoten. Heel erg stijlvol. Bijzonder detail is het identificatienummer: 999999. Of er ook 999.999 exemplaren zijn gebouwd, lijkt ons wat optimistisch. Een geheel elektrische opvolger van de Quattroporte staat op de planning, maar zal pas in 2028 verschijnen.
MC20 Iris
Het is niet alleen de laatste Quattroporte met V8 die de beste man mocht ontvangen. Nee, daarnaast heeft hij ook nog een MC20 Iris laten afleveren. Ook hier is er sprake van een Maserati uit de Fuoriserie. De MC20 Iris is een uitvoering waarvan er maar eentje zal zijn, dus exclusiviteit gegarandeerd. Overigens ben je waarschijnlijk net zo uniek als je gewoon een MC20 zonder opties bestelt, maar dat terzijde.
De MC20 Iris gespoten in de kleur Al Aqua Rainbow. Bijzonder is dat deze editie zijn eigen unieke lichtmetalen wielenset kent. Meestal zien we de wielen in een andere kleur of met een origineel naafdopje, maar een eigen wieldesign op een editie als deze zien we niet vaak. De rest van de auto is ook helemaal door Maserati Fuoriserie gedaan. Denk aan de striping op de neus en zijkant en een heel bijzonder interieur met witte leren bekleding met lichtblauwe afwerking.
Reacties