![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2022/04/mercedes-sl-r129-tweedehands-premiumauto.jpg)
![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2022/04/mercedes-sl-r129-tweedehands-premiumauto.jpg)
De Trofeo (met Ferrari-V8) is misschien niet helemaal wat je ervan verwacht
Trofeo. Dat klinkt als een dagje vullingen rapen en aambeienzalf smeren. Hoewel de naam (Italiaans voor ‘trofee’) doet denken aan een spijkerharde creatie uit de krochten van de Nürburgring die gemaakt is om irrelevante records te breken, is de Maserati Quattroporte Trofeo op de eerste plek een decadente sedan om kilometers mee te maken. Maar dan wel eentje met een V8 van Ferrari. Het is (samen met de Levante Trofeo) de krachtigste Maserati, tot de MC20 er is.
De 3,8-liter V8 produceert 580 pk, wat 50 pk meer is dan de GTS met dezelfde motor. De automaat stuurt het vermogen naar de achterwielen en hiermee zou je in bepaalde seizoenen vanuit stilstand met 4,5 seconden op de 100 km/u kunnen zitten. Dat zeggen we heel bewust, want in de winter lukt dat niet. Als een regenwolkje ook maar lichtjes snikt en jij naar het gaspedaal kijkt, ziet de Trofeo dat als aanleiding om de wieltjes vrolijk te laten spinnen. De lange wielbasis zorgt dat de sedan niet plots alle kanten op schiet, dus beheerst doch kwispelend kun je de Quattroporte alsnog vrij vlot laten optrekken.
Als je durft, is er de Corsa-knop in de Maserati Quattroporte Trofeo, waarbij alle onderdelen in de hoogste stand van paraatheid gaan en de veiligheidssystemen het volledige vertrouwen in jouw handen en voeten leggen. Dat probeerden we één keer, herinnerden ons toen dat we met de aanschafprijs van deze auto een groot deel van onze hypotheek kunnen aflossen en hielden het vervolgens maar bij de Sport-modus. Hierbij blijft de transmissie en versnelling lager én staat de klep in de sportuitlaat open.
Ook hier geldt: het is niet de asociaal blaffende V8 die je verwacht van een naam als Trofeo. Maar de achtcilinder is luid genoeg om ruimschoots waarschuwing te geven aan de minnaar van je vrouw om zich in de kast te verstoppen – om het maar even te kwantificeren in wetenschappelijke termen. Het blijft bovendien een Ferrari-V8 én een auto van het merk Maserati; het is fysiek niet mogelijk dat dat slecht klinkt.
Zet de Maserati Quattroporte Trofeo in de normale rij-modus en je hebt er een zeer beschaafde reiscompagnon aan. Op de snelweg is hij uiterst stil en het onderstel is bijzonder fijn afgestemd. De stoelen zien er net iets beter uit dan ze zitten, maar dat zegt meer over het uiterlijk. Ze zitten prima. Het Bowers & Wilkins-audiosysteem mag niet ontbreken bij het samenstellen en overweeg zeker het rode leren interieur te nemen.
In de Trofeo plaatste Maserati hun nieuwste infotainmentsysteem, dat zowaar heel aardig functioneert. Het systeem werkt vlot en het aantal onhandigheden, zoals een knop die geen knop is, is minimaal. Waar de Duitse merken een projectiescherm van de Pathé lenen, houdt Maserati het relatief bescheiden. Op de een of andere manier kreeg het merk het wel voor elkaar om het schermpje zo te plaatsen dat je zicht erop altijd iets wordt belemmerd door je rechterhand, wat het gemis van een head-up display wat groter maakt. Sowieso lukt het de Quattroporte niet om de Duitse concurrentie qua gadgets en technologie bij te benen, maar de algehele uitstraling van het interieur maakt een hoop goed. Gaaf is de mogelijkheid om de stand van de pedalen elektrisch te verstellen.
De Trofeo werd ongeveer gelijktijdig geïntroduceerd met de subtiele facelift van de Quattroporte, waardoor de achterlichten een boemerang laten zien als je ze aanzet. Een knipoog naar de 3200 GT. Nu alleen nog even bedenken of je de luchtroostertjes op de voorschermen in het rood wilt hebben wanneer je deze groene lak bestelt.
Reacties