
Mazda wil een nieuwe Mazda 3 MPS. De wereld wil een nieuwe Mazda 3 MPS. Alleen de mensen die verstandige financiële beslissingen moeten nemen bij Mazda, willen geen MPS. En dat is jammer, want blijkbaar is er een turboviercilinder met 350 pk en 490 Nm die in de neus van de nieuwe hatchback past, zo bewijst de nieuwe Mazda 3 TCR.
De Mazda 3 TCR is een raceauto die voldoet aan de eisen van het TCR-kampioenschap. We zullen je de details besparen, maar de auto’s in dit kampioenschap hebben een viercilinder, voorwielaandrijving en ongeveer 350 pk. Volkswagen, Audi, Seat, Lync & Co, Honda en Hyundai bieden al auto’s aan voor deze competitie.
Welke motor er precies in de Mazda 3 TCR ligt, verklapt Mazda niet, alleen dat hij aan een sequentiële zesbak hangt. De motorinhoud mag maximaal 2,0 liter zijn, dus het zal niet de bekende 2,3-liter viercilinder uit de vorige MPS zijn. Hoe dan ook: 350 pk en 490 Nm klinkt als lekkere getallen voor een straatlegale versie.
Voor zijn transformatie naar TCR-racer groeiden de wielkasten van de Mazda 3 flink, de uitlaat verhuisde naar het midden en achterop prijkt een flinke spoiler. Een setje 18-inch Rays-velgen met Michelin-banden vullen de kasten goed. Prijzen worden niet genoemd, maar meestal liggen de prijzen van TCR-racers rond de euroton.
Mag ik de Mazda 3 TCR kopen in Nederland?
Als je afreist naar Amerika, kun je ongetwijfeld een exemplaar kopen. Mazda Nederland gaat de TCR in ieder geval niet aanbieden, zo meldt een woordvoerder aan TopGear. Volgens Mazda Motorsport komt de nieuwe 3 TCR in aanmerking voor 36 TCR-kampioenschappen wereldwijd. Dus als je er eentje haalt, mag je waarschijnlijk gewoon met de TCR-rondes in Nederland meedoen.
Meer van TopGear


Dit zijn 4 betrouwbare Golf GTI-alternatieven die je voor een leuk bedrag kunt kopen

Mazda 3 2.5 Turbo komt niet naar Nederland

Ford Focus vs Mazda 3 vs Opel Astra

Mazda 3 Skyactiv-X: 1e rij-indruk

Mazda 3 SkyActiv-X: prijs en leveringsdatum bekend

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Mazda gaat een van de onzuinigste en onbetrouwbaarste motoren ooit nog een kans te geven

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Dit had makkelijk jouw volgende auto kunnen zijn, maar Nederlanders maken domme keuzes

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Er is één (betaalbare) benzineauto die nog veel betrouwbaarder blijkt dan een Toyota

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Groot automerk lijdt miljarden verlies, hoe komt dat eigenlijk?

De op-een-na grootste automarkt ter wereld doet niet meer aan uitstootregels, en dat is slecht nieuws voor Tesla

In jouw toekomstige auto is het stuur niet fysiek verbonden met de wielen – is dat niet gevaarlijk?
