Mazda 3 SkyActiv-X: prijs en leveringsdatum bekend

De revolutionaire SkyActiv-X-motor kost nauwelijks meer dan een reguliere benzinemotor

Mazda 3 SkyActiv-X
Mazda Skyactiv-x motor
Mazda Skyactiv-x motor
Mazda 3 SkyActiv-X
Mazda 3 SkyActiv-X
Mazda 3 SkyActiv-X
Mazda 3 SkyActiv-X
Mazda Skyactiv-x motor
Mazda Skyactiv-x motor
Mazda 3 SkyActiv-X
Mazda 3 SkyActiv-X
Mazda 3 SkyActiv-X

De revolutionaire benzinemotor van Mazda, de SkyActiv-X, was eind vorig jaar volgens het merk al ‘bijna af’. Het bleef angstvallig stil en we begonnen ons al zorgen te maken, maar we hebben goed nieuws. De Mazda 3 SkyActiv-X komt dit najaar naar Nederland en je kunt hem nu bestellen. Hij kost slechts 950 euro meer dan de normale benzinemotor.

Waarom de Mazda 3 SkyActiv-X zo bijzonder is? De nieuwe 2,0-liter benzinemotor van Mazda levert 180 pk en 224 Nm en zou slechts 4,3 l/100 km verbruiken, volgens de WLTP. Een mild-hybridesysteem helpt ook mee om de uitstoot te drukken. De vanafprijs van de Mazda 3 SkyActiv-X is 28.610 euro.

Hoe werkt SkyActiv-X?

Benzine verbrandt spontaan als je het flink samendrukt. Zelfontbranding is de efficiëntste manier, wat betekent dat je het laagste verbruik hebt en het meeste vermogen. Helaas is deze verbranding onvoorspelbaar, waardoor normale benzinemotoren niet zelfontbranding, een vonkje van de bougie gebruiken om het mengsel van benzine en lucht te laten ontbranden.

Benzinemotoren met een bougie zijn dus voorspelbaarder, maar minder zuinig. Dieselmotoren doen wel aan zelfontbranding. Mazda heeft nu de code gekraakt en een benzinemotor met zelfontbranding ontwikkeld. Ze combineren als het ware de voordelen van diesel en benzine, waardoor ze een krachtige én zuinige benzinemotor ontwikkeld hebben.

Het werkt zo: de benzine wordt in de cilinder gespoten en de zuiger drukt het samen. Dan geeft de bougie een heel klein vonkje, waardoor slechts een klein deel van de benzine ontbrandt. Door de de druk die dan ontstaat, ontbrandt de rest van de benzine uit zichzelf. En door de zelfontbranding gebeurt dat heel schoon een efficiënt.

Hoe moet je rijden met SkyActiv-X en wat merk je?

Van de zogenoemde Spark Plug Controlled Compression Ignition (SPCCI) zul je niets merken. Het systeem regelt zichzelf. Ook hoef je niets te doen aan de pomp, in de Mazda 3 SkyActiv-X gaat normale benzine. De Mazda 3 SkyActiv-X is het eerste model met de nieuwe motor; de Mazda CX-30 volgt hierna. In de toekomst kun je een zes-in-lijn-uitvoering verwachten.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws