
Het tijdperk dat het vermogen van een auto en verkoopargument was, komt tot z’n einde. Veel power wordt eerder de norm, in ieder geval in het hogere segment. Dat bewijst ook de nieuwste Lotus, wat tevens de eerste elektrische massaproductieauto is van het merk én de eerste SUV. Vandaag laat het merk de Nederlandse prijs van de Lotus Eletre weten, net als de specificaties en de uitvoeringen.
Hoe de nieuwe elektrische SUV eruit komt te zien, was al bekend. De definitieve specificaties, de uitvoeringen en de prijs van de Lotus Eletre waren nog niet bekend. Lotus laat vandaag weten dat de Nederlandse prijs van de Lotus Eletre minimaal 97.690 euro is. Dan heb je de normale Eletre met 603 pk en 710 Nm, plus een actieradius van 600 kilometer.
De Eletre S met hetzelfde vermogen kost 123.090 euro. Net als de instapper gaat deze in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid is een acceptabele 258 km/u, al zul je dan wel vaker moeten laden. Bij de Eletre S krijg je geblindeerde ramen, instelbare sfeerverlichting, een beter audiosysteem, meer rij-assistenten en nog wat leuke extraatjes.
Specificatie en actieradius Lotus Eletre R
De snelste uitvoering is de Eletre R. De Nederlandse prijs voor deze Lotus is 153.090 euro, maar dan krijg je wel 905 pk en 985 Nm. De 0-100-tijd is een zeer rappe 2,95 seconden met een topsnelheid van 265 km/u. Lotus noemde dit eerder een hyper-SUV, wat redelijk terecht lijkt. De snelle elektrische SUV komt 490 kilometer ver op één acculading, als je rustig aan doet.
Alle uitvoeringen van de Lotus Eletre krijgen op elke as één elektromotor en ze delen allemaal dezelfde accu met een capaciteit van 112 kWh. Met een snelle lader kun je de auto in 20 minuten van 10 naar 80 procent opladen. De eerste modellen moeten in de zomer van 2023 naar Europa komen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Lotus Eletre vs Tesla Model X: Verslaat Lotus de inmiddels vrij oude Tesla?

Lotus Eletre review: Is de elektrische SUV een echte Lotus?

Lotus Eletre 1e rij-indruk: Hoe rijdt de eerste SUV van Lotus?

Lotus werkt aan een Eletre hyper-SUV met ruim 900 pk

De Lotus Eletre is niet simpel en niet licht, maar wel belangrijk

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

Deze viercilinder maakt een dikke V6 eigenlijk overbodig

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

VIDEO: Lotus Evija X crasht tijdens burnout op Goodwood Festival of Speed

Lotus Emeya benadert de Porsche Taycan en de Audi RS e-Tron GT (review)

VIDEO: Lotus toont speciale Evija X met razendsnelle ronde op de Nürburgring

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

De Nürburgring gaat op bepaalde dagen auto’s verbieden (en dat is een goede keuze)
