
De nieuwe Lotus Eletre is geen langzame SUV. De versie die werd onthuld met twee motoren en 600 pk was nog maar de instapversie van de Eletre. Van 0 naar 100 km/u in 2,9 seconden is blijkbaar in sommige gevallen niet snel genoeg. Ook al is dat sneller dan de Lambo Urus, Aston Martin DBX 707 en Porsche Cayenne Turbo GT.
Hiervoor moet de Lotus relatief licht zijn. Hij heeft namelijk minder vermogen dan zijn rivalen en dat betekent dat de 2.000 kilo die Lotus voor de SUV opgeeft wel lijkt te kloppen. Alleen de Tesla Model X Plaid gaat sneller naar 100 km/u, maar die heeft meer dan 1.000 pk nodig om zijn 2.455 kilo sneller te laten accelereren.
De Eletre hyper-SUV
Lotus noemt de Eletre een hyper-SUV. Een super-SUV is natuurlijk ook wel heel erg 2021. Maar hij is nu nog niet heel hyper. Hij is maar iets sneller dan de eerder genoemde rivalen en in Engeland kost hij ‘slechts’ 100.000 pond.
Maar de volgende versie mag waarschijnlijk met recht hyper genoemd worden. TopGear vernam dat het Eletre-vlaggenschip, dat over een paar jaar komt, ruim 900 pk zal hebben dankzij een extra motor met 300 pk op de achteras. Als die er komt, zal de 0 naar 100 km/u tijd waarschijnlijk zakken tot onder de 2,5 seconden. In de huidige markt zou het daarmee de allersnelste SUV worden, maar het is nog niet bekend wanneer deze opgefokte Eletre verschijnt.
Meer van TopGear


Lotus Eletre vs Tesla Model X: Verslaat Lotus de inmiddels vrij oude Tesla?

Lotus Eletre review: Is de elektrische SUV een echte Lotus?

Lotus Eletre 1e rij-indruk: Hoe rijdt de eerste SUV van Lotus?

De Nederlandse prijs van de Lotus Eletre is bekend (met 600 of 900 pk!)

De Lotus Eletre is niet simpel en niet licht, maar wel belangrijk

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

Deze viercilinder maakt een dikke V6 eigenlijk overbodig

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

VIDEO: Lotus Evija X crasht tijdens burnout op Goodwood Festival of Speed

Lotus Emeya benadert de Porsche Taycan en de Audi RS e-Tron GT (review)

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Van dit tegenstrijdige advies wordt een lange rit met een elektrische auto een stuk aangenamer

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Het kan echt: deze trein heeft een accu die nooit opgeladen hoeft te worden (en zonder zonnepanelen)

Automerk komt met superbatterij die je maar één keer per maand hoeft op te laden

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt
