
Mercedes heeft de knappe koppen van hun AMG- en Formule 1-afdelingen bij elkaar gebracht en gevraagd om de nieuwe C-klasse op te peppen. Je kijkt nu naar het resultaat: de nieuwe Mercedes-AMG C 63 S E Performance heeft dankzij een hybride aandrijflijn een vermogen van 680 pk en een koppel van 1.020 Nm. Ja, je moet dan wel die heerlijke V8 vaarwel zeggen, maar je krijgt er de enige logische compensatie voor terug: meer power.
Onder de motorkap ligt zoals verwacht een 2,0-liter viercilinder turbomotor met elektrohulp. 476 pk komt van de verbrandingsmotor – volgens Mercedes is het daarmee de krachtigste viercilinder motor ter wereld. De overige 204 pk verzorgt de elektromotor. Met al deze power moet de C 63 S E Performance van 0 naar 100 km/u kunnen knallen in 3,4 seconden. Zijn topsnelheid ligt op 280 km/u.
Elektrisch rijden met de Mercedes-AMG C 63 S E Performance
Er zijn vijf standaard rijmodi om mee te spelen. Uiteraard heb je Comfort voor relaxt rijden en Sport voor de bochtige landweggetjes. In Sport+ wordt het wat heftiger, maar krijg je nog de nodige ondersteuning die vervolgens in de Race-stand verdwijnt. Dat is de circuitmodus waarbij ESP wordt uitgeschakeld en je het allemaal zelf moet doen. Minder bekend van andere AMG’s is de Electric-modus, waarin je 13 kilometer geruisloos kunt rondrijden.
De Mercedes-AMG C 63 S E Performance komt er opnieuw als sedan en als Estate. Beide versies krijgen vierwielaandrijving en een meesturende achteras. Daarnaast heeft de nieuwe AMG een slim trucje: om het turbogat te dichten, vult de elektromotor niet alleen de gaatjes op, maar wordt de uitlaatgasturbo ook elektrisch geholpen. AMG bevestigde een extra elektromotor die de as van de turbocompressor al aandrijft voordat de uitlaatgassen de motor verlaten – een vondst die Audi bijvoorbeeld eerder toepaste op de SQ7 TDI.
Op dit moment zijn de prijzen van de nieuwe Mercedes-AMG C 63 S E Performance nog niet bekend, maar zodra ze zijn aangekondigd, lees je het hier.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Mercedes bevestigt toekomst V8 in de C 63 (maar gaan ze het nu ook doen?)

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

AMG geeft toe klanten te verliezen door viercilinder, maar vanwege een andere reden dan je denkt

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio vs Mercedes-AMG C 63 S 4Matic+

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio vs Mercedes-AMG C 63 S 4Matic+

Mercedes: ‘V8-liefhebbers stappen over op elektro en gaan ervan houden’

Sloopbedrijf redt illegale Mercedes C 63 AMG van crusher, stuurt hem naar Nederland

V8 of niet, Manhart kietelt ook de hybride Mercedes-AMG C 63

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Met dit tooltje van 15 euro voorkom je een reparatie van duizend euro (of meer) bij beruchte motoren
