
Mercedes heeft de knappe koppen van hun AMG- en Formule 1-afdelingen bij elkaar gebracht en gevraagd om de nieuwe C-klasse op te peppen. Je kijkt nu naar het resultaat: de nieuwe Mercedes-AMG C 63 S E Performance heeft dankzij een hybride aandrijflijn een vermogen van 680 pk en een koppel van 1.020 Nm. Ja, je moet dan wel die heerlijke V8 vaarwel zeggen, maar je krijgt er de enige logische compensatie voor terug: meer power.
Onder de motorkap ligt zoals verwacht een 2,0-liter viercilinder turbomotor met elektrohulp. 476 pk komt van de verbrandingsmotor – volgens Mercedes is het daarmee de krachtigste viercilinder motor ter wereld. De overige 204 pk verzorgt de elektromotor. Met al deze power moet de C 63 S E Performance van 0 naar 100 km/u kunnen knallen in 3,4 seconden. Zijn topsnelheid ligt op 280 km/u.
Elektrisch rijden met de Mercedes-AMG C 63 S E Performance
Er zijn vijf standaard rijmodi om mee te spelen. Uiteraard heb je Comfort voor relaxt rijden en Sport voor de bochtige landweggetjes. In Sport+ wordt het wat heftiger, maar krijg je nog de nodige ondersteuning die vervolgens in de Race-stand verdwijnt. Dat is de circuitmodus waarbij ESP wordt uitgeschakeld en je het allemaal zelf moet doen. Minder bekend van andere AMG’s is de Electric-modus, waarin je 13 kilometer geruisloos kunt rondrijden.
De Mercedes-AMG C 63 S E Performance komt er opnieuw als sedan en als Estate. Beide versies krijgen vierwielaandrijving en een meesturende achteras. Daarnaast heeft de nieuwe AMG een slim trucje: om het turbogat te dichten, vult de elektromotor niet alleen de gaatjes op, maar wordt de uitlaatgasturbo ook elektrisch geholpen. AMG bevestigde een extra elektromotor die de as van de turbocompressor al aandrijft voordat de uitlaatgassen de motor verlaten – een vondst die Audi bijvoorbeeld eerder toepaste op de SQ7 TDI.
Op dit moment zijn de prijzen van de nieuwe Mercedes-AMG C 63 S E Performance nog niet bekend, maar zodra ze zijn aangekondigd, lees je het hier.
Meer van TopGear


Mercedes bevestigt toekomst V8 in de C 63 (maar gaan ze het nu ook doen?)

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

AMG geeft toe klanten te verliezen door viercilinder, maar vanwege een andere reden dan je denkt

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio vs Mercedes-AMG C 63 S 4Matic+

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio vs Mercedes-AMG C 63 S 4Matic+

Mercedes: ‘V8-liefhebbers stappen over op elektro en gaan ervan houden’

Sloopbedrijf redt illegale Mercedes C 63 AMG van crusher, stuurt hem naar Nederland

V8 of niet, Manhart kietelt ook de hybride Mercedes-AMG C 63

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Chinese ‘Porsche-killer’ jokt over dure optie, klanten weer boos

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)
