
Mercedes heeft de knappe koppen van hun AMG- en Formule 1-afdelingen bij elkaar gebracht en gevraagd om de nieuwe C-klasse op te peppen. Je kijkt nu naar het resultaat: de nieuwe Mercedes-AMG C 63 S E Performance heeft dankzij een hybride aandrijflijn een vermogen van 680 pk en een koppel van 1.020 Nm. Ja, je moet dan wel die heerlijke V8 vaarwel zeggen, maar je krijgt er de enige logische compensatie voor terug: meer power.
Onder de motorkap ligt zoals verwacht een 2,0-liter viercilinder turbomotor met elektrohulp. 476 pk komt van de verbrandingsmotor – volgens Mercedes is het daarmee de krachtigste viercilinder motor ter wereld. De overige 204 pk verzorgt de elektromotor. Met al deze power moet de C 63 S E Performance van 0 naar 100 km/u kunnen knallen in 3,4 seconden. Zijn topsnelheid ligt op 280 km/u.
Elektrisch rijden met de Mercedes-AMG C 63 S E Performance
Er zijn vijf standaard rijmodi om mee te spelen. Uiteraard heb je Comfort voor relaxt rijden en Sport voor de bochtige landweggetjes. In Sport+ wordt het wat heftiger, maar krijg je nog de nodige ondersteuning die vervolgens in de Race-stand verdwijnt. Dat is de circuitmodus waarbij ESP wordt uitgeschakeld en je het allemaal zelf moet doen. Minder bekend van andere AMG’s is de Electric-modus, waarin je 13 kilometer geruisloos kunt rondrijden.
De Mercedes-AMG C 63 S E Performance komt er opnieuw als sedan en als Estate. Beide versies krijgen vierwielaandrijving en een meesturende achteras. Daarnaast heeft de nieuwe AMG een slim trucje: om het turbogat te dichten, vult de elektromotor niet alleen de gaatjes op, maar wordt de uitlaatgasturbo ook elektrisch geholpen. AMG bevestigde een extra elektromotor die de as van de turbocompressor al aandrijft voordat de uitlaatgassen de motor verlaten – een vondst die Audi bijvoorbeeld eerder toepaste op de SQ7 TDI.
Op dit moment zijn de prijzen van de nieuwe Mercedes-AMG C 63 S E Performance nog niet bekend, maar zodra ze zijn aangekondigd, lees je het hier.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

AMG geeft toe klanten te verliezen door viercilinder, maar vanwege een andere reden dan je denkt

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio vs Mercedes-AMG C 63 S 4Matic+

Mercedes: ‘V8-liefhebbers stappen over op elektro en gaan ervan houden’

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio vs Mercedes-AMG C 63 S 4Matic+

Mercedes: ‘V8-liefhebbers stappen over op elektro en gaan ervan houden’

Sloopbedrijf redt illegale Mercedes C 63 AMG van crusher, stuurt hem naar Nederland

V8 of niet, Manhart kietelt ook de hybride Mercedes-AMG C 63

AMG bevestigt: Geen V8 meer in de C-klasse, de viercilinder is ‘progressief’

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

Zo zou de betaalbare Lightyear 2 eruit hebben gezien als de Nederlandse autobouwer niet failliet was gegaan

Mercedes bevestigt toekomst V8 in de C 63 (maar gaan ze het nu ook doen?)

De ‘laatste echte Opel ooit’ kun je ergens op de wereld gewoon nog nieuw kopen

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Honda in China zet vol in op onbetaalde arbeid (en is daar trots op)
