Niemand zal beweren dat er veel mis was met de vorige Mercedes-AMG C 63 S. In uiteenlopende scenario’s, van volslagen gestoorde capriolen tot rustig voortkabbelen, was hij altijd enorm vermakelijk. Z’n kunststukje van een motor – 4,0 liter, twee turbo’s, het geluid van een oorlogsvliegtuig vol kwaaie wespen – in combinatie met z’n relatief compacte afmetingen en wendbare inborst, maakten ’m tot een van die zeld­zame auto’s die zichzelf met de kilometers blijven overtreffen.

Veranderingen in het uiterlijk

En toch: Mercedes zou Mercedes niet zijn als ze voor deze facelift niet met enkele wijzigingen en verbeteringen op de proppen zouden komen. Die betreffen allereerst het uiterlijk. Sinds de komst van de heetste AMG GT is de grille met de Hannibal Lecter-spijlen het nieuwe gezicht van de topmodellen uit Affalterbach. We zagen ’m onder andere al op de G-klasse verschijnen, en nu moet dus ook de Mercedes-AMG C 63 S eraan geloven: zie hier zijn opgevijzelde smoeltje. Er valt over te twisten of je het echt een verbetering kunt noemen – de oude auto was ­minder patserig – maar we begrijpen de noodzaak: de 63 moet zich immers ook visueel van de 43 onderscheiden.

Met nieuwe wielen, geoptimaliseerd voor koeling van de remmen, en een aangepaste diffuser en ‘uitlaten’ heb je de uiterlijke wijzigingen vervolgens wel gehad. Door naar het interieur, waar ook het nodige is veranderd. We spotten onder andere een nieuw (nota bene optioneel) tellerscherm, een breder centraal infotainmentdisplay en het stuur uit de AMG E-klasse, met aanraakgevoelige aaiknopjes en veel alumi­nium. Bovendien zijn er twee satellietjes die als oorbellen onder de spaken bungelen: één met twee losse, instelbare toetsen en één met een grote draaiknop. Op de functie daarvan komen we zo terug.

Des te meer wijzigingen onderhuids

Onderhuids heeft de Mercedes-AMG C 63 S namelijk des te meer wijzigingen ondergaan. Deed ie z’n ding voorheen met de bekende zeventraps automaat, nu pronkt hij met Mercedes’ nieuwste Speedshift MCT negentraps transmissie met meerdere koppelingen. Inderdaad, de unit die ook in de befaamde Mercedes-AMG E 63 S zit – maar hier dan niet in combinatie met het slimme 4Matic+. De AMG C 63 S moest een achterwielaandrijver blijven, ‘vanwege zijn karakter’. Wat een andere manier is om te zeggen dat het kostentechnisch niet logisch zou zijn en/of dat er fysiek geen ruimte voor was.

Omdat 510 pk en 700 Nm op twee achterwielen nog altijd vrij veel is, krijgt de nieuwe Mercedes-AMG C 63 S de beschikking over het tractiecontrolesysteem uit de AMG GT R: met negen standen van heftigheid, en een tiende die ‘aus’ heet, bepaal je zelf hoe veel of hoe weinig hulp je van de auto wenst wanneer je besluit los te gaan. Precies, dat is waar die draaiknop aan het stuur voor is (of, in de brave stand, voor het wisselen tussen rij-modi). Gaat dit je boven je pet, dan kun je uiteraard ook gewoon het ESP aan laten staan; of de boel op Sport Handling zetten, waarbij de chipwinkel je wat meer speelruimte gunt. Het elektronische sperdifferentieel, nu ook standaard op de S-loze C 63, helpt je via de AMG Dynamics-­instellingen (waarvan de ruigste ‘Master’ heet – verontrustend) in meer of mindere mate via torque-vectoring de bocht om.

Een hoop computergeneuzel

Te veel computergeneuzel? Eigenlijk wel; als je de boel voor het eerst wilt instellen, weet je van gekkigheid even niet waar je het moet zoeken. Maar als je met een AMG C 63 S het nogal, eh, uitdagende circuit van Bilster Berg op wordt gestuurd, in het kielzog van een van Mercedes’ GT3-coureurs in een AMG GT R, dan ben je blij met alle hulp die je kunt krijgen.

Wij hadden nog niet eerder op Bilster Berg gereden, maar alle verhalen zijn waar: vreemd verkante bochten, verraderlijke combinaties, absurde hellingen waarvan je niet weet wat erachter zit. In een rondje van 4,2 kilometer kom je in een ratjetoe aan situaties terecht die je precies vertellen hoe het zit met het onderstel en de balans van een auto. We krijgen ruim de tijd om te rijden en talloze settings te proberen – van Sport met vol ESP tot Race met de tractiecontrole bijna helemaal uit – en komen er zo gaandeweg achter hoe verbazend effectief de C 63 S onder je werkt.

De Mercedes-AMG C 63 S is bloedsnel

Dat de compacte C 63 S heerlijk stuurt en bloedsnel is, wisten we al. De oude automaat kon soms wat traag uit de hoek komen – daar komt met deze Speedshift-bak een einde aan. De schakelmomenten gaan zo snel dat je er nauwelijks erg in hebt, met vlijmscherpe reacties op het gas en de flippers. Het is alsof je de banden eigenhandig aantrapt, zonder voelbare tussenkomst van cilinders, tandwielen en koperen draadjes.

De verschillen in de instellingen zijn hier goed voelbaar. Het is 30 graden en de Michelin Pilot Super Sports beginnen al snel wat te smeren, waardoor onder- en overstuur dichterbij komen. Met het ESP uit en de tractiecontrole in standje 3 is er weinig aan de hand: het vermogen wordt subtiel ingeperkt wanneer we bijvoorbeeld vol gas over een heuvel komen zeilen en de achterkant licht wordt. In stand 5 krijg je genoeg ruimte, zonder dat het al te hachelijk wordt. En in stand 7 is de hulp merkbaar verder weg, zodat je het redelijk bont moet maken om ’m aan te spreken.

We hebben veel plezier gehad

Het is een fijn systeem waarvan je veel kunt leren over het vanzelfsprekende weggedrag van de Mercedes-AMG C 63 S: rotsvast, voorspelbaar, altijd in voor een geintje. Het onderstel is stevig maar nooit knoerthard, de besturing gewichtig maar niet té direct, niet gekunsteld. De actieve motorsteunen zetten de boel schrap. Na enkele ronden, op een circuit dat we niet kenden, gooien we al remmend z’n gewicht in de bocht en laten we z’n achterste opzij zwiepen bij het uitaccelereren. Dat is de mate van vertrouwen die de C 63 S je geeft – vanaf de eerste meters. (Zie ook ons filmpje hieronder.)

En op de weg? Als vanouds: denk maar niet dat je daar ook maar een greintje ­minder plezier met ’m zult hebben.

Video

Specificaties Mercedes-AMG C 63 S


Motor
3.982 cc
V8 biturbo
510 pk @ 5.500 tpm
700 Nm @ 2.000 tpm

Aandrijving
achterwielen
9v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 4,0 s
top 290 km/u

Verbruik (gemiddeld)
9,9 l/100 km
227 g/km CO2  G Label

Afmetingen
4.757 x 1.839 x 1.426 mm (l x b x h)
2.840 mm (wielbasis)
1.680 kg
66 l (benzine)
435 l (bagage)

Prijzen
€ 134.081 (NL)
n.b. (B)

Vonnis:
We kunnen weinig verzinnen dat ons niet bevalt aan deze auto. Oké, al die instellingen zijn misschien wat gecompliceerd. Maar als je ze eenmaal doorhebt: tjonge. Oh, en het geluid. Hadden we het al over het geluid?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)