
De nieuwe Toyota Supra deelt (heel, heel) veel techniek met de BMW Z4. Als twee losse autobouwers samenwerken – die normaal gesproken niets met elkaar hebben – dan moeten er goede afspraken gemaakt worden om ervoor te zorgen dat de deal voor beide partijen gunstig uitpakt. Je snapt: er zijn nogal wat botsende belangen.
Hoofd van het Supra-project Tetsuya Tada vertelt tegen CarThrottle dat de Toyota Supra er om die reden bijna niet was gekomen. Vanaf het eerste belletje met BMW was Tada erop gebrand om een pure sportauto te bouwen. Maar dr. Herbert Diess, toen het hoofd van ontwikkelingen bij BMW, zag dat niet zitten. Hij zag liever lucratievere opties dan een nichemodel.
Het project viel stil
De onderhandelingen tussen Toyota en BMW liepen vast. Een jaar lang zat er geen schot meer in de zaak en de deal stond op losse schroeven. Pas toen Volkswagen onbewust ingreep, begon het project te lopen. Dr. Herbert Diess werd aangenomen als bestuursvoorzitter bij Volkswagen en nam zijn ondergeschikten mee. Daarmee was de grootste obstructie weg.
Klaus Frölich (en zijn mensen) werd aangesteld als hoofd ontwikkeling bij BMW en hij zag de samenwerking met Toyota voor een Supra wél zitten. ‘Dit was wanneer het project een ommekeer maakte voor ons’, zegt Tada. Vanaf dat punt liep het project op rolletjes en zo hebben wij de Supra en Z4 zoals we ze nu kennen. En als je ‘m zo ziet in het geel mag je daar best blij om zijn.
Meer van TopGear


BMW Z4 met 500 pk kost 250.000 euro, maar heeft een unieke feature

Bij deze BMW is de handbak een optie van 15.000 euro – is ie dat waard? (review)

Voor een hoop geld kun jij je BMW Z4 laten ombouwen tot een soort BMW 507

Bij BMW is de handbak springlevend: Je mag nu ook zelf schakelen in de sterkste Z4

Dit is een straatlegale BMW Z4 GT3-racer met een Mercedes-V12 (1.500+ pk!)

Deze auto wordt naast de Toyota RAV4 het meest gestolen in Nederland

Toyota houdt vast aan waterstof, komt nu ook met rallyauto met verbrandingsmotor

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Door dit trucje kan de grootste autofabrikant zonder boete krachtige benzinemotoren blijven produceren

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Wat is er precies aan de hand bij McLaren? En gaat het nog wel goed komen?

Zo kom je erachter of er gerookt is in een auto (zelfs als ie grondig is schoongemaakt)

‘Zijn de boetes voor motorrijders eigenlijk net zo hoog als die voor automobilisten?’

Waarom er (al jaren) langs de drukke A12 een spooktankstation staat

Deze auto was 13 jaar leverbaar in Nederland, maar nu kun je hem niet meer bestellen

Een Japanse BMW LEUK maar dan toch liever de Z4 gezien het helaas typische plastic bullshit wat er her en der aan/op/in deze, qua belijning mooie Supra, zit