De nieuwe Toyota Supra deelt (heel, heel) veel techniek met de BMW Z4. Als twee losse autobouwers samenwerken – die normaal gesproken niets met elkaar hebben – dan moeten er goede afspraken gemaakt worden om ervoor te zorgen dat de deal voor beide partijen gunstig uitpakt. Je snapt: er zijn nogal wat botsende belangen.

Hoofd van het Supra-project Tetsuya Tada vertelt tegen CarThrottle dat de Toyota Supra er om die reden bijna niet was gekomen. Vanaf het eerste belletje met BMW was Tada erop gebrand om een pure sportauto te bouwen. Maar dr. Herbert Diess, toen het hoofd van ontwikkelingen bij BMW, zag dat niet zitten. Hij zag liever lucratievere opties dan een nichemodel.

Het project viel stil

De onderhandelingen tussen Toyota en BMW liepen vast. Een jaar lang zat er geen schot meer in de zaak en de deal stond op losse schroeven. Pas toen Volkswagen onbewust ingreep, begon het project te lopen. Dr. Herbert Diess werd aangenomen als bestuursvoorzitter bij Volkswagen en nam zijn ondergeschikten mee. Daarmee was de grootste obstructie weg.

Klaus Frölich (en zijn mensen) werd aangesteld als hoofd ontwikkeling bij BMW en hij zag de samenwerking met Toyota voor een Supra wél zitten. ‘Dit was wanneer het project een ommekeer maakte voor ons’, zegt Tada. Vanaf dat punt liep het project op rolletjes en zo hebben wij de Supra en Z4 zoals we ze nu kennen. En als je ‘m zo ziet in het geel mag je daar best blij om zijn.

Reacties

  • Ray heeft op 29 mei 2019 geschreven:

    Een Japanse BMW LEUK maar dan toch liever de Z4 gezien het helaas typische plastic bullshit wat er her en der aan/op/in deze, qua belijning mooie Supra, zit

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear