Een supersnelle stationwagen is de ideale auto. Je kan het gezin meenemen, de boodschappen doen en je schoonmoeder afhalen van het station, maar ook snelle rondetijden neerzetten tijdens een trackday of op de Autobahn Porsches plagen. Een van de meest legendarische snelle stationwagens is de originele Audi RS 4 van de eerste generatie. Wij hebben zo’n donkerbruin vermoeden dat deze auto binnenkort weleens erg duur kan gaan worden.
Wat is er aan de hand? Nou, dat gaan we je vertellen in dit artikel. De originele Audi RS 4 wordt namelijk 25 jaar oud. Vroeger betekende dat, dat je een auto als klassieker kon rijden. Die wetgeving was nog gebaseerd met de gedachte dat de meeste auto’s wel op waren na 15 jaar. Die regeling is inmiddels aangepast; een auto moet nu minimaal 40 jaar oud zijn. Er is echter een regeling buiten Europa die van invloed gaat zijn op de waarde van de Audi RS 4.
Is er een uitzondering om auto’s te importeren in de VS?
Het gaat namelijk om de goedkeuring voor de NHTSA, de Amerikaanse veiligheidswaakhond op het gebied van auto’s. Auto’s die niet in de VS geleverd zijn, hebben deze goedkeuring niet. In dit geval is de Audi RS 4 nooit geleverd in Amerika, maar was importeren vrijwel onmogelijk. De regeling vervalt echter als een auto 25 jaar of ouder is. Dan kun je elke auto importeren naar de Verenigde Staten.
Volgend jaar worden veel auto’s 25 jaar oud, en sommigen daarvan zijn nooit in de VS geleverd. De meeste zullen niet interessant zijn, want we zien niet snel Amerikanen een Alfa Romeo 147 of VW Lupo GTI (die zijn ook in 2000 geïntroduceerd). De kosten om zo’n auto te verschepen zijn net zo hoog als de aanschafprijs. Bij de Audi RS 4 is dat niet het geval.
Wat kost een originele Audi RS 4 op dit moment dan?
Het is niet zo dat de eerste generatie Audi RS 4 tot nu toe echt goedkoop was. De goedkoopste Audi RS 4 B5’s kosten 35.000 euro. Dan heb je een exemplaar met meer dan anderhalve ton op de klok. De duurste RS 4 (B5) kost 90.000 euro. Dan heb je wel een origineel exemplaar met weinig kilometers. Aan de prijzen te zien, lijkt het erop dat de markt ook op de hoogte is van de veranderingen.
Lees ook: Audi onthult de snelste RS 4 aller tijden, maar helaas komt ie niet naar Nederland
Overigens is het niet zo dat alle RS 4 van de B5-generatie nu meteen in aanmerking komen. Het model is geleverd van 2000 tot 2002. Dus op de latere modellen is de nieuwe regeling nog niet van toepassing. Destijds werd de originele Audi RS 4 niet in de VS geleverd, want stationwagens verkopen daar totaal niet. Sinds de RS 6 Avant (C8) zijn ze echter weer in de gratie. Dat is de reden waarom BMW de M5 Touring nu ook in de VS verkoopt.
Lees ook: Alle generaties Audi RS 4 Avant
Dutchdriftking heeft op 31 december 2024 geschreven:
Op zich geen verrassing dit. Persoonlijk zou ik denk ik toch eerder voor een S4 B5 gaan. Hoe gaaf de RS4 ook is, hij is inmiddels zo duur geworden dat je hem wel origineel moet laten. En het is nu typisch zo’n auto waar je qua tuning helemaal op los kunt gaan… Dan maar een S4 aanpakken.