Voor een uitlaat met standje burenruzie op een nieuwe auto zul je eigenlijk even langs moeten gaan bij een uitlatenboer. Er zijn genoeg nieuwe auto’s die goed klinken, maar zo luid als ze een paar jaar geleden waren, zo worden ze niet meer gebouwd. Naast regelgeving over geluid komt dat ook door het verplichte partikelfilter in het uitlaatsysteem. Dit filter zorgt ervoor dat er minder schadelijke dampen uit de uitlaat komen, maar een neveneffect is dat het werkt als een geluidsdemper.
Porsches zijn heus niet stil
Ook Porsche ontkomt niet aan de partikelfilters, met als resultaat dat ze – in ieder geval voor Europa – iets moeten inleveren aan geluid. Nu is de Porsche 911 GT3 (992) heus geen muurbloempje, maar de ontwikkelaars wilden toch dat de auto een rijkere auditieve ervaring zou bieden aan de bestuurder. Dus in plaats van dat ze de uitlaat luider te maken, zorgden ze dat het inlaatgeluid luider werd. De nieuwste generatie van de 911 GT3 maakt daardoor iets meer herrie dan de vorige – en dat hoor je niet vaak meer. Vooral de inzittenden zullen de toename merken.
Waarom de auto dan luider is
Niet alleen waar uitlaatgassen de motor verlaten is het geluid van de motor hoorbaar, ook waar de lucht de motor in gaat. Daarom verandert het geluid van een auto vaak ook als je een ‘open luchtfilter’ (of sportluchtfilter) monteert. Met een ander inlaattraject, andere luchtfilters of minder demping tussen de motor en de cabine maak je het geluid beter hoorbaar in het interieur. Hoe de nieuwe Porsche 911 GT3 klinkt, vanbinnen en vanbuiten? Dat hoor je in de video van Chris Harris.
Reacties