
Voor een uitlaat met standje burenruzie op een nieuwe auto zul je eigenlijk even langs moeten gaan bij een uitlatenboer. Er zijn genoeg nieuwe auto’s die goed klinken, maar zo luid als ze een paar jaar geleden waren, zo worden ze niet meer gebouwd. Naast regelgeving over geluid komt dat ook door het verplichte partikelfilter in het uitlaatsysteem. Dit filter zorgt ervoor dat er minder schadelijke dampen uit de uitlaat komen, maar een neveneffect is dat het werkt als een geluidsdemper.
Porsches zijn heus niet stil
Ook Porsche ontkomt niet aan de partikelfilters, met als resultaat dat ze – in ieder geval voor Europa – iets moeten inleveren aan geluid. Nu is de Porsche 911 GT3 (992) heus geen muurbloempje, maar de ontwikkelaars wilden toch dat de auto een rijkere auditieve ervaring zou bieden aan de bestuurder. Dus in plaats van dat ze de uitlaat luider te maken, zorgden ze dat het inlaatgeluid luider werd. De nieuwste generatie van de 911 GT3 maakt daardoor iets meer herrie dan de vorige – en dat hoor je niet vaak meer. Vooral de inzittenden zullen de toename merken.
Waarom de auto dan luider is
Niet alleen waar uitlaatgassen de motor verlaten is het geluid van de motor hoorbaar, ook waar de lucht de motor in gaat. Daarom verandert het geluid van een auto vaak ook als je een ‘open luchtfilter’ (of sportluchtfilter) monteert. Met een ander inlaattraject, andere luchtfilters of minder demping tussen de motor en de cabine maak je het geluid beter hoorbaar in het interieur. Hoe de nieuwe Porsche 911 GT3 klinkt, vanbinnen en vanbuiten? Dat hoor je in de video van Chris Harris.
Meer van TopGear


Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 GT3 Touring review: Kun je deze GT3 met PDK-bak gebruiken als daily driver?

Kan de Chevrolet Corvette Z06 op tegen andere turboloze sportauto’s?

Porsche 911 GT3 RS review: Hoe rijdt het circuitmonster op natte buitenwegen?

Is de Chevrolet Corvette Z06 net zo goed als de Ferrari 458 en de Porsche 911 GT3?

Voetbalfan krijgt zijn 911 GT3 Touring afgeleverd in de Johan Cruijff ArenA

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Gaat de populairste benzinesoort in Duitsland verdwijnen vanwege het klimaat?

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Geluk is… een Porsche die eindelijk vlammen spuwt (zonder pops and bangs-tune)

Heeft het nu zin gehad om een nieuw merk van een modelnaam te maken?

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Fatbike moet je vanaf nu plussize-bike noemen: ‘fatshaming niet meer van deze tijd’

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal
