Update: of toch niet
Excuseer ons even terwijl we al kijkend naar oude rally-video’s zitten te kniezen. In een hoekje. Met een bak ijs. De sportsedan die al 25 jaar onder ons is, degene waar we verliefd op zijn geworden door Gran Turismo en Colin McRae, gaat deze wereld verlaten. De Subaru WRX STI is niet meer.
Waarom is de Subaru WRX STI dood?
Het einde was onvermijdelijk; de auto heeft het vermogen of de gedachtegang in al die jaren niet bijgesteld, terwijl meer betaalbare hete hatches fitter en sneller zijn geworden. Door de uitstoot van het oude blok kost het ding in Nederland 90.000 euro. En toch komt het nieuws nog rauw op ons dak vallen.
Subaru laat ons niet helemaal achter met een gapende leegte in ons hart. Voordat de stekker eruit wordt getrokken, krijgt de WRX STI – voorheen natuurlijk Impreza WRX STI – nog het enige afscheid die de auto-industrie kent: een speciale editie.
Terwijl dezelfde standaard 300 pk sterke 2,5-liter viercilinder onder de motorkap ligt, is dit een echte Final Edition. Niet zomaar een ander likje verf: de wielen zijn 1 inch groter; nu 19 inch. In de hoepels monteert Subaru sterkere Brembo-remmen. Het slimme differentieel wordt nu alleen nog maar elektrisch aangestuurd, wat voor snellere reacties zorgt. De grille is groter voor betere koeling. Of ie ook naar Nederland komt, weten we nu niet. Niet dat iemand ‘m zou kopen voor 300 miljoen euro.
Zagen we niet laatst een veelbelovend concept?
Toch vragen wij ons af wat de Subaru Viziv concept van de Tokyo Motor Show betekent. Het zag ernaar uit dat dit de opvolger zou worden van de WRX STI, maar dit nieuws laat onze hoop uiteenspatten. Het lijkt er echt op dat we vaarwel moeten zeggen tegen een van de meest iconische legendes van onze tijd. Wij trekken nog even een bak met chocolade-ijs open.
Reacties