Al haast een kwart eeuw vult het kenmerkende gebrom van de Subaru WRX de oren van grijzende omstanders. Soms is het een omgekeerde grijns. Want een tikkeltje ordinair is het wel. In het VK staat de ‘Final Edition’ al in de showrooms. Daar is het al definitief klaar met de huidige Subaru WRX omdat hij niet rendabel genoeg was. Hier blijft het model nog eventjes in de prijslijsten staan.
De opvolgers komt in 2020 en zal erg veel lijken op de Subaru Viziv Concept, met één heel groot verschil. Het studiemodel had een boxermotor en vierwielaandrijving, maar volgens Subaru’s ontwerpchef Mamoru Ishii is alleen het laatste een kritieke eis van de klanten. ‘Power en performance is kritiek, maar met de motor hebben we meer vrijheid’, zegt hij tegen Autocar.
Hij houdt in het midden welke motor ze in gedachte hebben, maar zeker is dat de 2,5-liter boxermotor geen toekomst heeft. Niet zonder elektrische hulp, in ieder geval. In Nederland kost de Subaru WRX STI bijvoorbeeld 90.000 euro door de uitstoot. En niemand is gek genoeg om bijna een ton uit te geven voor een WRX.
Als Subaru stug door zou blijven gaan met de verouderde techniek, tekent het het doodsvonnis van de rallybak. Het is dus goed dat Subaru verder kijkt om de WRX te behouden. Liever iets dan niets, toch? Bovendien zou de WRX met een minder vervuilendere aandrijflijn weer betaalbaar worden in Nederland. Als het maar geen crossover wordt.
Reacties