Een nare meneer met een vreemde snor en een heleboel slechte ideeën, had één goed idee. Samen met Ferdinand Porsche werkte hij dit uit tot de Volkswagen Kever die wij nu kennen. De productie van de eerste Kever begon in 1938 en pas in 2003 rolden de laatste Kevers van deze generatie uit de fabriek in Mexico.

De New Beetle kwam in 2001 en kreeg een opvolger zonder ‘New’ in 2011. Dankzij deze overlap zou je kunnen zeggen dat de Kever al tachtig jaar non-stop in productie is. Al kun je betwisten of de prijzige retromobiel ook maar iets te maken heeft met de betaalbare geest van de Kever.

Hoe dan ook, er komt een einde aan het bestaan van de Beetle. Of Kever. R&D-baas bij Volkswagen Frank Welsch bevestigt aan AutoCar dat de huidige Beetle geen opvolger meer krijgt. En daarmee houdt de Kever/Beetle-naam het na 80 jaar voor gezien.

‘Twee of drie generaties is genoeg voor nu’, zegt hij. De auto was gebouwd ‘met de geschiedenis in het achterhoofd, maar je kunt het niet vijf keer achter elkaar doen en een New New New Beetle maken.’

De elektrische Volkswagen I.D. Buzz vervangt de Beetle als retromodel in het gamma. Geen Kever meer dus, maar de Type 2 Transporter. Christian Senger, hoofd van VW’s afdeling E-mobility, vertelde aan TopGear vorig jaar: ‘We beschouwen de I.D. Buzz op dit moment weliswaar als conceptcar, maar hij zou in 2021 al in productie kunnen gaan.’

De Beetle is voorlopig nog eventjes te bestellen. Snel toeslaan, dus.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)