
Wie ook maar een greintje ruimtelijk inzicht heeft, ziet gelijk dat een V8-motor niet zonder tegenstribbelen in de motorruimte van een oude Volkswagen Kever kruipt. Er is bij de ontwikkeling al die decennia geleden rekening gehouden met een platte viercilinder met 40 pk en niet met een enorme achtcilinder, met ook nog eens twee turbo’s.
Als je dan toch een Audi-V8 achterin wil leggen, dan heb je twee keuzes. Of de motor steekt een halve meter uit, net zoals bij de Abarths van vroeger, of je gaat aan de slag om het chassis grondig te verbouwen. Jean van 3L Engineering ging voor de laatste oplossing; gelukkig heeft het bedrijf V8-conversies voor Kevers op voorraad.
De motor ligt niet meer achterin, maar in het midden
Om de carrosserie ongewijzigd te laten, kwam de motor een heel stuk naar binnen. Met alle veranderingen in gewicht, gewichtsverdeling en vermogen, moesten de monteurs ook de remmen en ophanging grondig herzien. Overigens kan het chassis met de rolkooi prima zonder koets rijden, wat erg handig is voor testwerkzaamheden tijdens de bouw.
De motor is momenteel nog veilig afgesteld en de V8 produceert volgens de bouwer net geen 300 kW, dus ongeveer 400 pk. Klinkt als genoeg voor een Kever. De dikke achterbanden verklappen dat het hier niet gaat om een standaard Kevertje, maar verder zal deze klassieker wat mensen verrassen bij het stoplicht.
Meer van TopGear


Koop nu deze Volkswagen Beetle Outlaw

Klassieke Volkswagens in elektrische vorm

De laatste Volkswagen Beetle is hier

De auto’s van Toto Wolff

Bumblebee krijgt een eigen film

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Weet je nog dat Volvo ooit een hele dikke V8 verkocht? Dit is het verhaal erachter

Het moederbedrijf van Citroën en Alfa Romeo werkt aan nieuwe V8-motoren

Is zo’n brute Mercedes SLK 55 AMG na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Aston Martin DB12 Volante: is dit de eerste perfecte Aston?

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

ANWB waarschuwt: dit moet je niet meer doen bij de Nederlandse grens (al lijkt het een slim idee)

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

‘Mag je een lampje aanzetten in de auto tijdens het rijden of je krijg je dan echt een boete?’

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Wanneer mag je op de openbare weg zonder geldige APK rijden zonder een boete te krijgen?

Dit gaat er volgende maand veranderen aan jouw rijbewijs (ook als je ‘m al lang hebt)
