De baas van Mercedes F1 praat over crashen boven de 200 km/u en over het rijden van racewagens op de openbare weg. Dit zijn de auto’s van Toto Wolff.

De eerste auto van Toto Wolff

Zijn eerste auto was een Volkswagen Kever met ongeveer 50 pk. Die was heel betrouwbaar – ik had er nooit pech mee. Hij was zo onverslijtbaar dat ik ’m zelf naar de sloop heb moeten rijden om een andere auto te kunnen kopen. Daarna kocht ik een VW Golf GTI 16V, van de tweede generatie. Die heb ik flink gepimpt, zwarte velgen, leren bekleding, en toen heb ik ’m verkocht. Dat zorgde ervoor dat ik geld had voor een in elkaar gereden Golf G60 die ik zelf heb gerepareerd. Echt helemaal goed kreeg ik ’m nooit meer, maar hij zag er wel spectaculair uit. Toen verruilde ik de G60 voor een Seat en begon ik te racen in de Seat Ibiza Cup. Ik had destijds geen geld voor een andere auto, dus ik gebruikte ’m ook om dagelijks in te rijden. Dat was een beetje raar, want hij had maar één stoel en een rolkooi, dus ik werd op straat nagekeken alsof ik een complete gek was.

Toto Wolff crasht met 240 km/u

In die tijd had ik ook mijn engste ervaring ooit in een auto. Ik zat als passagier achterin een Golf GTI – ik denk dat ik achttien of negentien was. Twee vrienden reden me naar een prijsuitreiking van Seat, en destijds deed je achterin een auto nog geen gordel om. We reden op de Oostenrijkse snelweg, zonder maximumsnelheid, en omdat het zo hard ging, deed ik mijn riem om. Toen we 240 km/u gingen, raakte de rechterachterband lek. Het enige dat ik me kan herinneren, is dat mijn vriend nog probeerde de auto recht te trekken, van links naar rechts sturend, en van rechts weer naar links. Dat mislukte uiteindelijk, we spinden en raakten de vangrail in het midden zes of zeven keer. Het moet zeker 200 meter hebben geduurd totdat de auto tot stilstand kwam. Ik zat achterin met mijn riem on. De hele carrosserie was weg, helemaal, ik deed mijn riem af en kon zo uitstappen – letterlijk, er was geen deur meer. Iedereen was in orde, geen gewonden, niks. De auto lag aan flarden. Dat was een echt enge, nare situatie en ik had er geen enkele controle over.

Toto Wolff heeft ook een Lancia gehad

Na de Seat had ik een VW Golf Rallye G60 en daarna een Lancia Delta Integrale, voordat ik stopte met racen en begon met werken –  zodat ik me betere auto’s zou kunnen veroorloven. Ik upgradede mezelf naar een 993 Porsche 911 Carrera 4S en ging toen een poosje door met allerhande Porsches.

Toto Wolff houdt ook van SUV’s

Op het moment heb ik vooral Mercedessen. Ik houd van SUV’s, dus we hebben een GLE 63 en mijn favoriete auto – een G 63 AMG van de oude generatie. Ik ben gek op die auto – het is pure emotie. Hij heeft de meest iconische terreinautobasis die er bestaat, en dan die enorme motor erin… Wat een auto, echt helemaal super. Wie van zo’n auto denkt dat ie nutteloos is, begrijpt duidelijk niet dat er bij auto’s emoties zijn betrokken. En deze auto roept veel emoties op. Hij is echt fantastisch.

Maar Toto Wolff is vooral dol op AMG’s

Ik ben dol op de AMG’s, en dat zeg ik niet alleen omdat ik een Mercedes-man ben. Ik heb een AMG GT R. Wat een machine. Ik ben echter niet voor de groene gegaan – hij is zilver, omdat ik de koolstofvezel delen mooi vind en die beter uitkomen bij die lakkleur. Wat betreft de toekomst heb ik nog een appeltje te schillen met de Nordschleife. Ik heb geprobeerd het ronderecord te verbeteren in een Porsche 911 GT3 RSR in 2009. Ik reed een ronde van 7 minuten en 3 seconden, en had de volgende ronde kunnen doen in 6 minuut 45, maar ik kreeg een lekke band. De nieuwe 911 GT3 R, op de Nordschleife, dat lijkt me wel wat. Dat zou ik ­weleens kunnen gaan proberen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)