Defender opnieuw in productie als Bowler CSP 575

De buitenkant, dan

Bowler CSP 575 met Land Rover Defender-koets
Foto('s): BowlerBowler CSP 575 met Land Rover Defender-koets
Foto('s): BowlerBowler CSP 575 met Land Rover Defender-koets
Foto('s): BowlerChassis CSP 557
Bowler CSP 575 met Land Rover Defender-koets
Bowler CSP 575 met Land Rover Defender-koets
Bowler CSP 575 met Land Rover Defender-koets
Chassis CSP 557

Dit is niet de zoveelste oude Defender met een anti-roestbehandeling, een nieuwe motor en verse bekleding. Dit is een gloednieuwe auto, gebouwd door Bowler, dat sinds vorig jaar eigendom is van Land Rover. Voor het eerst sinds 2016 komt de bouwer van uitstekend offroad-spul met een nieuwe auto. En hoewel de Bowler onmiskenbaar de koets draagt van een Defender 110, is er onderhuids iets heel anders aan de hand. Kijk maar eens naar die serieuze rolkooi.

Voor nu heet de nieuwe Bowler nog even CSP 575. De naam is een samentrekking van de interne naam voor het stalen chassis (CSP) en het vermogen dat uit de supercharged V8 komt, namelijk 575 pk. Die motor ken je onder andere van de Jaguar F-type SVR en de Range Rover Sport SVR. De bedoeling is dat er gewoon een kentekenplaat op de neus komt en dat je met z’n vieren in de auto kunt plaatsnemen. Bowler spreekt zelfs van ‘een paar’ comfort-features, zoals airconditioning.

De Bowler CSP 575 is dus een auto waarmee je doordeweeks naar je werk kunt tuffen, om in het weekend met je kleine gezin de Parijs-Dakar te rijden. Het is nogal wat. De orderboeken klappen volgend jaar open en de prijs zal rond de 220.000 euro liggen, zonder belastingen. Als je dat vergelijkt met andere ombouwprojecten van de Defender, is het geen verkeerde prijs. En zeg nou eerlijk: dit is eigenlijk nog wel iets cooler.

Defender opnieuw in productie, niet voor het eerst

De Defender zoals je hem hierboven op de foto’s ziet, is er al sinds de jaren tachtig. Het werd steeds lastiger om zo’n oude auto aan alle moderne veiligheidseisen te laten voldoen, dus besloot Land Rover enige tijd terug te stoppen met de Defender en een nieuwe te introduceren. Het laatste oude exemplaar rolde in 2016 van de fabrieksband en dit jaar verscheen de nieuwe. Maar blijkbaar is er nog een hoop vraag naar de oude Defender.

Zo besloot Ineos het gat in de markt te dichten met hun Grenadier, een compleet nieuwe auto zonder banden met Land Rover. De auto lijkt behoorlijk op de oude Defender, en daar is Land Rover het niet mee eens. Een rechtszaak tegen Ineos loopt nog, en het is momenteel nog niet duidelijk of de Grenadier in productie mag. De reden achter de rechtszaak is met de komst van deze Bowler duidelijk: Land Rover had blijkbaar zelf nog plannen met de oude Defender.

Reacties
  1. Maurits van den Arend zegt op 5 november 2020 om 07:33:

    CSP staat voor Cross Section Platform. Op dit platform is de Bowler Bulldog gebouwd. Daar zijn er 2 van in Nederland, waarvan ikzelf er 1 heb. Body panelen zijn van een Defender, het chassis is Bowler en de componenten van o.a de Range Rover sport en Disco 5.

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken