
Het is wel een beetje sneu voor Nissan. Destijds waren ze een van de eerste fabrikanten met een échte volwaardige elektrische auto. Je had de G-Wiz, Th!nk City en de Mitsubishi i-MIEV, allemaal opgewaardeerde skelters met een koetswerk en kleine elektromotor (en nog kleinere accu). De Nissan Leaf kwam in 2010 en was gewoon een goede en fijn rijdende hatchback. Het model is een beetje in de vergetelheid geraakt, maar nu is er een compleet nieuwe generatie Nissan Leaf.
En dat is eigenlijk geen enkel moment te vroeg. De huidige Leaf is er nu al een tijdje (sinds 2017), alsof ze je nu nog een iPhone 8 proberen te verkopen. Op zich nog een prima product, maar je ziet dat de tijd niet heeft stilgestaan. Als het gaat om laadtijden en actieradius zijn er in de tussenliggende jaren grote stappen gezet. Nu gaat een automodel gemiddeld acht jaar mee, dus is het ook de hoogste tijd voor verse producten in de showrooms.
De derde generatie Nissan Leaf is géén hatchback
Het lijkt erop dat Nissan een behoorlijke inhaalslag heeft gemaakt met de nieuwe Leaf. Ten eerste: het is geen hatchback meer, de Leaf wordt een crossover. Het is eenmaal wat de koper graag heeft tegenwoordig. De basis is het CMF-EV-platform, waar de Nissan Ariyah ook op staat. De Ariyah is dan een flinke maat groter dan de Leaf. De nieuwe Leaf is ongeveer 15 centimeter kleiner dan de huidige.

Ten tweede is het design bijzonder strak. Nissan heeft (wederom) een nieuwe designtaal en deze staat ons wel aan: strak, modern, niet te veel tierlantijntjes maar toch herkenbaar. De luchtweerstandscoëfficiënt is 0,25, gelijk aan een Alfa Romeo Giulia. Qua technische specificaties zijn ze bij Nissan nog niet heel erg scheutig. We weten dat het CMF-EV-platform behoorlijk flexibel is en de ingenieurs kunnen schuiven met de elektromotoren en batterijpakketten.
600 kilometer op een accu en dikke wielen
Wel kan Nissan al aan TopGear verklappen dat de nieuwe generatie Nissan Leaf 600 kilometer op een accu kan halen. Dat is met de standaard 19 inch wielen. Jazeker, de Nissan Leaf rolt op 19-inch velgen. Wanneer we de Nissan Leaf kunnen verwachten, is nog niet helemaal bekend. Maar gezien het feit dat je de huidige alleen uit voorraad kunt bestellen, lijkt aan te geven dat het niet lang meer kan duren.
Lees ook: Als Nissan echt failliet gaat, wat betekent dit voor alle Nissan-rijders?
Ook weten we dat er ook een elektrische Nissan Juke aankomt. Dat lijkt een beetje vreemd, want de Juke wordt ook een compacte elektrische crossover. Bij alliantiepartner Renault blijkt dat geen probleem te zijn, die verkopen ook diverse crossovers waarbij er sprake is van een bepaalde overlap. Wellicht dat de Juke EV een iets meer onderscheidend design krijgt. De Juke was toch altijd voor de tante met een fluorescerende Human Nature nylon heuptas.
“De luchtweerstandscoëfficiënt is 0,25, gelijk aan een Alfa Romeo Giulia.”
OK, doe me die dan maar.
Was niet de eerste echte elektrische auto (zoek maar de wiki pagina op over de history off electric cars).
Zaten reeks moderne EV’s voor.