Als er iets polariserend is, is het wel, eh, eigenlijk alles. Meningen, kunst, het nieuwe album van Gordon, de opstelling van Ronald Koeman: alles is polariserend. Anders zit het onderwerp weg te sudderen in de nuance van de middelmaat en dat wil niemand. Het design van BMW’s is daarom ook niet onbesproken. Veel liefhebbers kenmerken het als ‘niet zo heel mooi’. Voor hen is het goed om te weten dat het designteam van BMW flink op de schop gaat.
Wat gaat er nu precies gebeuren? Nou, dat gaan we je vertellen. Adrian van Hooydonk blijft nog altijd de designdirecteur van de BMW Group, waar ook Mini, Rolls-Royce en BMW Motorrad onder vallen. Sinds 2019 was Domagoj Dukec de designbaas van het merk BMW en hij verhuist naar Rolls-Royce. Zijn functie wordt overgenomen door niet één, maar twee personen: namelijk Oliver Heilmer en Maximillian Missoni.
Wie gaat dan wat doen bij BMW?
Missoni focust zich op de kleine tot middelgrote BMW’s, oftewel alle BMW’s met een 1 tot en met 4 in de naam. Dus niet alleen de 1- tot en met 4-serie, maar ook de ‘i’- en X-modellen. Daarnaast mag Heilmer zich ontfermen over de M-modellen. Missoni neemt de grotere BMW’s en de Alpina-divisie voor zijn rekening. Verwacht overigens niet direct compleet andere BMW-modellen die er totaal anders uitzien. Een ontwerp staat meestal een paar jaar voor introductie al vast.
Oliver Heilmer komt bij Mini vandaan, hij was daar de designdirecteur de afgelopen zeven jaar. In zijn plaats komt Holger Hampf, wat misschien wel de lekkerst klinkende Duitse naam ooit is, samen met Günther Schneider. Hampf was de directeur van de Designworks afdeling, waar na Anders Warming naartoe gaat. Warming is afkomstig Rolls-Royce, dus is zo de cirkel weer rond.
Worden de auto’s dan ook weer mooier door het nieuwe BMW designteam?
De scherp oplettende lezer zal gezien hebben Missoni niet bij BMW vandaan komt. Hij was voorheen de designbaas van Polestar, waar hij zes jaar heeft gewerkt. Nu had hij mazzel met de Polestar 1 en Polestar 2 (beide Volvo-ontwerpen met een Polestar-logo erop), maar de modellen die er nu aankomen (zoals de Polestar 3) zijn wel onder zijn regie getekend.
Lees ook: is BMW het gevoel voor stijl kwijt?
We zijn benieuwd in hoeverre BMW zich iets aantrekt van de kritiek van mensen die hooguit een nieuwe naafdop voor hun E39 kopen bij de dealer. BMW verkoopt namelijk uitstekend. Ondanks dat in veel gevallen het merk niet vasthoudt aan traditioneel mooi lijnenspel, is het BMW-design wel fris, opvallend en herkenbaar. De ware criticaster zou kunnen stellen dat de verkoopcijfers met mooi, elegant en tijdloos design nog beter houden kunnen zijn.
Reacties