Wie voor het eerst een Rolls-Royce ziet – en met name de Phantom – wordt omvergeblazen door hoe groot zo’n apparaat eigenlijk is. Daarna schrik je van het formaat van de motor, het vermogen en uiteindelijk de prijs. Maar eigenlijk zijn het juist de kleine dingen, de details, die een Rolls-Royce zo fascinerend maken. We gingen langs bij Cito Motors in Eindhoven om daar te proeven van de nieuwe Ghost. Hij stelde niet teleur.

De Rolls-Royce Ghost was eigenlijk te stil

Rolls-Royce monteerde geluidswerende wielkasten en banden met dempende gel en akoestisch schuim. Het resultaat was dat de auto té stil was, en als passagier word je dan misselijk. Wij zijn niet rijk genoeg om te weten dat dat een probleem was. Om die reden moest Rolls-Royce het akoestische schuim uit de achterbanden halen. Let dus goed op als je nieuwe banden bestelt.

De grootste regendruppel

Boven de portieren van de Ghost zit een regenrail, zoals bij veel auto’s, maar Rolls-Royce pakt dat net even anders aan. Ze zochten in het Guinness Book of Records wat de grootste regendruppel ooit gemeten was. Die werd gemeten in Brazilië in 1995 en op de Marshalleilanden in 1999. Ze hebben de regengoot boven de deuren zo ontwikkeld, dat zelfs zo’n regendruppel er netjes in valt. Zo heb je als inzittende geen last van regendruppels die van het dak langs de zijruiten naar beneden glijden en het zicht verpesten. Of op je hoofd vallen tijdens het uitsappen.

Rolls-Royce bewaart het hout van het interieur

Voor de decoratie op het dashboard gaat Rolls-Royce net wat verder dan het aanbrengen van een knap stukje Quickstep-laminaat. Behalve dat ze een goed stuk hout pakken (ze zitten niet voor niets in het plaatsje Goodwood), bewaren ze voor elke auto het stuk hout dat voor het interieur werd gebruikt. Als het hout van het interieur ooit beschadigd raakt, zoeken ze in het magazijn het stuk hout dat bij het chassisnummer van de auto past. Dan kunnen ze van exact hetzelfde hout een nieuw trimstuk maken, zodat het nieuwe onderdeel exact past bij het overige hout in het interieur.

Er is een gyrosensor voor de deuren

De deuren van de Rolls-Royce Ghost wegen nogal wat en ‘moeite doen’ staat niet in het vocabulaire van de klanten van het merk. Daarom zijn de deuren voorzien van een elektromotor. Als je binnenin zit, gaan de deuren de eerste paar centimeter vanzelf open als je aan de hendel trekt. Als je daarna nog een keer aan de hendel trekt en deze vasthoudt, gaan de deuren achter helemaal vanzelf open. De voorste inzittenden hebben een knopje om de deuren automatisch te laten sluiten. Maar wat als de auto schuin geparkeerd staat? Daarvoor monteert Rolls-Royce een gyrosensor die de hoek van de auto meet. Zo weet de Ghost precies hoeveel kracht de elektromotoren moeten leveren om de deuren met exact dezelfde moeite voor de inzittenden te openen. De deuren hebben overigens geen nabijheidssensoren. Dus als je naast een muurtje of een andere auto staat en je laat ze automatisch opengaan, heb je gewoon lakschade.

Warme schouders

Niet alleen de achterbank en de armsteunen in de deuren zijn verwarmbaar. Zelfs het stuk leer in de hoek van de achterbank, waar je met je schouder tegenaan zit, is verwarmd. Deze passagiers met warme schouders kunnen trouwens gemakkelijk al hun spulletjes kwijt. Voor de vakken in de deuren keek Rolls-Royce naar de vakken van een trein uit 1930 – het blijft een traditioneel merk.

Je eigen Mini-Me

Bij het bestellen van jouw Rolls-Royce Ghost biedt het merk een optie aan voor een schaalmodel. Het model bouwen ze in exact dezelfde specificatie als jouw echte Ghost, tot de pinstripe op de zijkant van de auto en het interieur aan toe. Kost je wel 23.000 euro – al is dat voor een Ghost-koper uiteraard een schijntje. De sedan zelf kost je minimaal 392.000 euro of 430.000 euro voor de versie met langere wielbasis.

Sterrenhemel op maat

Wie geen panoramisch dak wil (alleen een optie op de versie met korte wielbasis), kan kiezen voor Rolls’ beroemde sterrenhemel. De optie kost ongeveer 10.000 euro, en dan mag je zelf de datum voor de sterrenhemel kiezen. Bijvoorbeeld je verjaardag of de dag dat je je bedrijf oprichtte. De sterrenhemel ziet er dan precies zo uit als hoe de sterren die dag stonden. En zo nu en dan komt er serieus een vallende ster voorbij.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)