De belangrijkste Amerikaanse autoshow, de NAIAS in Detroit, opent vandaag zijn deuren. Naast de nieuwe Mercedes E-klasse vinden we er nog meer interessants, waarvan het meeste niet echt betrekking heeft op de Europese markt, maar toch wel geinig is om te melden.
Op het eerste plaatje hierboven zie je bijvoorbeeld de Buick Avista, een beeldschone conceptcoupé op het platform van de Chevrolet Camaro. Hij wordt aangedreven door dezelfde 3,0-liter biturbo V6 die we in de Cadillac ATS-V vinden, maar dan met iets minder pk's: 'slechts' 405 stuks. We mogen de Avista dus zowel fris als vlot noemen, en aangezien Buick al jaren probeert om mensen aan te spreken die niet per se a) uit China komen of b) 102 jaar oud zijn, zou hij het best eens tot de showroom kunnen schoppen. Zo ja, dan hebben we twee woorden voor je, GM: Opel Calibra.
Elders op de Detroitse beursvloer vinden we lijnrecht het tegenovergestelde: een nieuwe grote MPV. Niet iedereen met kinderen wil een SUV, zo denkt Chrysler, dus zetten ze hoog in met de opvolger van de Voyager. Het apparaat luistert naar de naam Pacifica (geleend van een grote crossover van een paar jaar geleden) en ziet er, het moet gezegd, helemaal niet gek uit. Voor een busje dan. Met strakke lijnen, een plug-in hybride-uitvoering en een gewichtsreductie van bijna 140 kilo moet de Pacifica mensen weer doen warmlopen voor de MPV. Of dat gaat lukken? Zeg het maar. Van z'n uiterlijk krijgen we in ieder geval niet meteen spontane neigingen tot zelfverminking.
Infiniti grijpt de NAIAS aan om de nieuwe Q60 te presenteren, de productieversie van de conceptcar van vorig jaar en de opvolger van de belegen tweedeurs coupé die we ooit kenden als G37. Zoals gebruikelijk komt ie met een paar dikke benzinemotoren: een 2,0-liter turbo met 210 pk en een 3.0 turbo-V6 met 304 of 407 pk. Voor Europa kunnen we wellicht een dieselversie verwachten – of niet, want het zou ons niet verbazen als Infiniti de moeite daarvoor niet meer neemt, gezien het feit dat ze hier ongeveer drie van deze auto's zullen verkopen.
Chevrolet presenteert de geheel nieuwe Cruze hatchback, een model dat nieuw is voor de VS (voorheen hadden ze daar alleen de sedan). Het ding oogt lekker funky en staat op het platform van de nieuwe Opel Astra, wat zou moeten betekenen dat ie ook vrij funky rijdt. Hij is flink lichter dan z'n voorganger en beschikt uiteraard over de nieuwste connectiviteit en een standaard 1,4-liter turbomotor.
Dan is het wellicht nog leuk om te melden dat de Ford Fusion gefacelift is. De Amerikaanse versie van onze Mondeo was er wel aan toe, want hij is daar al sinds 2011 op de markt. Zoals je weet kregen we de Mondeo in Europa pas jaren later, dus hoeven wij deze opgefriste versie voorlopig nog niet te verwachten; maar dan weet je in ieder geval alvast hoe ie eruitziet. De nieuwe Fusion profiteert van Fords verse Sync 3 infotainmentsysteem, komt ook als plug-in hybride en krijgt zelfs een Sport-versie met 2,7-liter V6. Mag jij een gok doen of die laatste ook naar CO2-allergisch Europa zal komen…
Reacties