
Nederlanders zijn over het algemeen heel verstandig als het gaat om het aankoopgedrag bij auto’s. Het populairst zijn de bescheiden motoren. Dat komt niet alleen maar door de hoge brandstofprijzen, maar ook door de belastingregels in ons land. Hoe hoger de uitstoot, hoe duurder een auto is. In sommige gevallen is het zo extreem dat een auto (meer dan) twee keer zo duur wordt door deze BPM. Maar wat als deze aanschafbelasting zou verdwijnen? De onderstaande auto’s worden dan een stuk voordeliger.
De voorspelling is dat de inkomsten van de BPM de komende jaren steeds meer gaan teruglopen omdat er steeds meer elektrische auto’s verkocht worden. Deze stoten (lokaal) niets uit en dus is er nauwelijks BPM aan te verdienen. Het handhaven van de BPM-regels zou meer kosten dan het oplevert, dus er zijn voorstanders om de aanschafbelasting helemaal weg te doen. De opkomst van de EV zou dan indirect zorgen voor veel gunstigere prijzen voor de minst zuinige benzineauto’s.
Ford Mustang

Dit is de bekendste, natuurlijk. De Ford Mustang (review) is eigenlijk een heel gunstig geprijsd model. Ford Nederland verdient maar 45.454 euro aan de voordeligste uitvoering. Maar dan komt Vadertje Staat met 81.051 euro BPM vanwege de hoge uitstoot. Daar komt nog wat BTW bovenop (9.545 euro) en je komt uit op een prijs van 137.400 euro. Als de aanschafbelasting verdwijnt, is de prijs inclusief BTW nog maar zo’n 55.000 euro. En dan heb je een dikke V8. Leuk.
Toyota GR Yaris

Toyota is echt niet gierig. Voor de rallyauto met APK-plicht (dat zijn ze overigens bijna allemaal) hoeft het merk slechts 39.000 euro te hebben. Dat betaalde je in Nederland ooit voor een Golf GTI ook. Maar dan komt de fiscus met 36.747 euro BPM en nog eens 8.255 euro BTW. Die laatste belasting blijft, maar alsnog duikt de prijs onder de 50.000 euro. Nu betaal je minimaal 85.295 euro voor de Toyota GR Yaris (review) met handbak. De BPM voor de automaat is zelfs 46.971 euro.
Subaru Forester

De goedkoopste Subaru Forester (review) van dit moment kost al 68.995 euro. Daarmee sponsor je de staat flink, want Subaru zelf hoeft maar 32.480 euro te hebben voor de SUV. Mocht de BPM afgeschaft worden, dan krijg je ineens 28.795 euro korting op de Forester. Je hebt dan nog wel de BTW, maar de prijs zal onder de 40.000 euro blijven. En dan heb je plotseling een concurrerende prijs met bijvoorbeeld een VW Tiguan. Al blijft de auto wel onzuinig.
BMW M2

BPM discrimineert niet op basis van formaat. Dit betekent dat een kleiner en goedkoper model met een hoge uitstoot in verhouding harder belast wordt. Bij een BMW M3 Competition van 150.000 euro is de BPM net zo hoog als de BMW M2 (review) van 127.979 euro. In beide gevallen is de aanschafbelasting 49.000 euro, dus bij de M2 is de BPM een groter deel van de prijs.
De korting die je krijgt als de BPM wegvalt, wordt dus procentueel ook groter: de M2 zou ineens nog maar zo’n 76.000 euro kosten. In het geval van de M3 zou je nog maar 90.000 euro betalen voor de basis-M3 en zo’n 98.000 euro voor de Competition. Alsnog een flinke klap geld, maar je houdt wel geld over voor de brandstofrekening.
Alfa Romeo Giulia Quadrifolgio

Deze auto blijft helaas niet lang genoeg in productie om eventuele wijzigingen in het belastingstelsel mee te maken. Jammer, want het zou aanzienlijk in de prijs schelen. In Nederland moet de snelle Giulia minimaal 156.000 euro kosten. Daarvan is ongeveer een derde BPM: 55.000 euro. Je bent alsnog een ton kwijt voor de verouderde sedan, maar dan heb je wel een van de laatste auto’s in zijn soort.
En wat te denk van de Jimny? Die was ook kapot gefiscaliseerd hier.
Maar ik mag aannemen dat er ook nog zoiets bestaat als een gemiddelde norm waar merken aan moeten voldoen, waardoor bepaalde modellen (waaronder die Jimny?) alsnog hier niet gevoerd gaan worden?
‘Als de BPM verdwijnt’…. ik snap dat de Bovag dat wil, ik wil ook wel minder belasting betalen tenslotte.
Maar ik ga m’n adem niet inhouden tot dat gebeurt.