En zo krijgt de duurste, krachtigste M-auto (de BMW XM, voor de goede orde) een welverdiend pak slaag omdat ie gewoon een maffe auto is. Maar je hoeft maar heel even diep in de ogen van een veelgeplaagde BMW-ingenieur te kijken als je hem vraagt naar de auto die helemaal aan de andere kant van het M-spectrum staat, om te zien waar zijn enthousiasme werkelijk ligt.

Bovenal, de nieuwe BMW M2 is beduidend méér dan gewoon de opvolger van de bestverkopende M-auto aller tijden (er gingen er inmiddels 60.000 over de toonbank). Hij is namelijk ook het eind van een tijdperk. Een warm welkom dus van onze kant, voor de laatste M-auto die puur en alleen op benzine zal lopen. Vanaf hier is het allemaal hybride of vol-elektrisch.

Ook de laatste M met een handbak

Daarnaast is het ook nog eens de laatste M-auto die een handgeschakelde versnellingsbak zal hebben. En daar hebben ze nog aardig voor moeten knokken, zeggen de techneuten. Van de vorige generatie verliet maar 10 procent de fabriek met een handbak – alle andere klanten kozen voor de – eerlijk is eerlijk, ook fantastisch schakelende – flappy paddle DCT-bak.

Daarom heeft de nieuwe M2 standaard een automaat, en als je doe-het-zelfversnellingen wilt, is dat een optie die je 534 euro kost. Mopperkonten zullen daarbij opmerken dat die handbak ook nog eens langzamer en onzuiniger is, maar hoe erg is dat?

BMW M2 interieur handbak versnellingspook

De kans is groot dat deze M2 ook nog eens de laatste M-auto met achterwielaandrijving zal zijn. Nu kennen we niemand die klaagt over het feit dat de M3 en M5 tegenwoordig vierwielaandrijving hebben, niet met de waanzinnig soepele afgifte van alle power en de even hilarische als malle optie om de aandrijving van de vooras even ergens een kop koffie te laten pakken.

En de vol-elektrische versie waarmee M nu aan het testen is, schijnt een viermotorig monster te worden dat torque vectoring en driftmodi naar geheel nieuwe, niet eerder verkende hoogten tilt. Hoe dan ook, er is iets per definitie magisch aan een BMW coupé met een zes-in-lijn in de neus en een pook in het midden, die al zijn kracht naar achteren gooit. En nu is die dood.

De BMW M2 is anders dan de oude 1M Coupé

Als je denkt: ‘Aha, deze kleine pitbull gaat zich nog één keer stevig te buiten voor de dierenarts toeslaat’, hou die gedachte dan heel stevig vast. En gooi ’m weg. Want dit is niet de opvolger van de gooi-en-smijterige 1M of de nauw verwante oude M4 met al dat haar op z’n borst.

De kleinste, lichtste, goedkoopste en minst krachtige M-auto is namelijk groter, zwaarder en aanzienlijk krachtiger geworden. En veel succes als je bij het configureren onder de 120k wilt blijven (behalve als je in België woont, natuurlijk; daar begint het feest bij 74.950 euro, dus…).

BMW M2 (2023) rijdend schuin achter

BMW zegt dat de persoonlijkheidsverandering het gevolg is van de feedback van klanten die, wij vertalen het soepeltjes, ondersteboven in slootjes en greppels lagen. Maar dat is onzin, want als de vorige M2 werkelijk een rijdende doodskist was geweest, had ie niet verkocht als een… we wilden ‘warm broodje’ zeggen, maar ‘havercappu’ is wat meer in de 2023-tijdgeest.

Waarom is de nieuwe BMW M2 zoveel veranderd?

Nee, de echte schuld aan de groeispurt van de M2 ligt bij de 1-serie. Omdat die nu gebaseerd is op de voorwielaangedreven Mini, werd de 2-serie Coupé een eenling. Maar daar had BMW een ingenieuze oplossing voor: de nieuwe kreeg een licht verkort onderstel van de 4-serie als basis. Geweldig! Plek voor stevige motoren, adaptieve ophanging (iets waar je bij de knalharde oude M2 alleen maar van kon dromen) en een fraaier interieur – en dat was nog maar het begin van de mogelijkheden.

‘Wat hij mist is de eigen persoonlijkheid die de oude M2 met scheppen tegelijk over je uitstortte’

Dus eigenlijk moet je deze nieuwe M2 zien als een soort M4 met een korte wielbasis. Je krijgt dezelfde motor, die in vergelijking met de M4 Competition een pk of 60 moet inleveren. Je krijgt dezelfde achttraps automaat en dus ook de mogelijkheid om een handbak te bestellen, net als bij de M4.

Het interieur lijkt op die van de BMW M3

Je krijgt ook hetzelfde interieur, in zijn nieuwste vorm uitgedost met dezelfde overdaad aan schermen die we in de M3 Touring ook al niks vonden. Maar we kunnen niet ontkennen dat het er allemaal stukken rijker uitziet – je vrienden zullen zeker onder de indruk zijn.

BMW M2 (2023) interieur overzicht
Nieuw interieur, maar de meters zijn matig leesbaar en de klimaatcontrole is een puzzeltje |© BMW

Natuurlijk krijg je ook de uitgebreide instellingsmogelijkheden waar het moderne M prat op gaat, plus tien stadia aan tractiecontrole om te verkennen. Zet het spul op Comfort en de M2 is een onherkenbaar veel comfortabeler, stiller en stadsvriendelijker apparaat dan zijn voorganger. Dat kan fijn zijn.

De BMW M2 mist een eigen persoonlijkheid

Wat ie een beetje mist is een eigen persoonlijkheid, met die ongecompliceerde compromisloosheid die de oude M2 met hele bakken tegelijk over je uitstortte. Voeg daar de extra grootte, de langere wielbasis en een kilo of 100 extra gewicht aan toe, en het is een beetje als bowlen met van die vangrails voor de gootjes: nog altijd leuk, maar met nul risico.

BMW M2 (2023) rijdend schuin voor

Hij stuurt bochten in met een totale minachting voor onderstuur, de carrosserie blijft op een diep-professionele manier onder controle en als je de handbak kiest, krijg je er een vleugje heerlijke nostalgie bij. Al met al is dit een betere auto. Stiller, ruimer, rijker uitgerust en stukken minder vermoeiend. Daar zal BMW een hoop vrienden mee maken, alleen: de diehards in de moshpit willen helemaal geen ‘M4 Light’. Die willen een M2 zoals ie was.

Eindoordeel van de BMW M2

Misschien is ie leuker op wat uitdagender wegen. BMW koos ervoor de M2 te introduceren in Arizona, tegelijk met de XM, waar de asociale SUV gezien zou worden als sociaal volstrekt acceptabel en bochten zeldzamer zijn dan inwoners die geloven dat de aarde rond is.

Maar als wij eigenaar zouden zijn van de huidige M2, zouden we in onze knuistjes lachen, wetende dat onze auto mooier is dan de nieuwe, een minder hip maar wel veel intuïtiever dashboard heeft, beter klinkt en overal met meer urgentie, meer doelgerichtheid op afgaat, meer het gevoel geeft dat hij een nauwelijks te beteugelen bolletje woede is dat probeert zich te ontworstelen aan een huis-tuin-en-keukenonderstel. Misschien was dát het punt waar dit tijdperk eindigt. 

Specificaties van de BMW M2 (2023)


Motor
2.993 cc
zes-in-lijn, turbo
460 pk @ 6.250 tpm
550 Nm @ 2.650 tpm
Aandrijving
achterwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 4,1 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
9,6 l/100 km
218 g/km CO2 G label
Afmetingen
4.580 x 1.887 x
1.403 mm (l x b x h)
2.747 mm (wielbasis)
1.700 kg
52 l (benzine)
390 l (bagage)
Prijzen
€ 115.430 (NL)
€ 76.610 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)