Over het stuk A2 tussen Amsterdam en Den Bosch doe je overdag ongeveer drie kwartier. Zou je daar met 150 km/u mogen rijden, dan zou je er een halfuurtje over doen. De moeite waard? Misschien, maar het zou vooral een stuk minder saai zijn. Helaas zullen we in Nederland geen voorbeeld nemen aan Italië en Tsjechië, want die Europese landen willen de maximumsnelheid juist verhogen.

In Italië is al meer dan tien jaar geleden een wet aangenomen waarin staat dat een maximumsnelheid van 150 km/u is toegestaan op snelwegen met drie rijstroken, een vluchtstrook én een trajectcontrole. Alleen is er tot nu toe nog nooit een snelweg geweest in Italië waar die hogere maximumsnelheid is ingevoerd. Volgens het Italiaanse Newsauto wil de transportminister van Italië nu de snelheid wel gaan verhogen.

Volgens de minister is de snelweg veilig genoeg voor een hogere snelheid, omdat maar een heel klein deel van de ongelukken op de snelweg gebeuren. In totaal komt 1.550 kilometer van de 7.000 kilometer snelweg in aanmerking voor een verhoging. Het is niet duidelijk hoeveel snelwegen daadwerkelijk een hogere limiet krijgen en wanneer alles wordt doorgevoerd.

Nieuwe maximumsnelheid van 150 km/u in Tsjechië

In Tsjechië werd er door het Praagse Huis van Afgevaardigden unaniem positief gestemd op de verhoging van de maximumsnelheid. Je mag daar niet door het hele land ineens 150 km/u karren, alleen maar op nieuwe of vernieuwde snelwegen met zes rijstroken. Voor nu geldt de maximumsnelheid nog maar op in totaal 50 kilometer snelweg, zo meldt DiePresse. Sowieso is het volledige snelwegennet in Tsjechië maar 1.300 kilometer lang. Als de president instemt, is de maximumsnelheid vanaf 1 januari 2024 van kracht.

Bulgarije en Polen mag je 140 km/u

In de meeste Europese landen ligt de maximumsnelheid ergens tussen de 100 en de 130 km/u. Maar er zijn twee landen waar je net iets harder mag. In Bulgarije en Polen zijn er bepaalde trajecten waar je 140 km/u mag. En wist je ook dat Duitsland niet het enige land in Europa is waar geen maximumsnelheid geldt?

Reacties

  • Lasgo heeft op 18 juli 2023 geschreven:

    Ach, ik rijd hier in Nederland toch al 140 op de snelweg.

    • Piet heeft op 18 juli 2023 geschreven:

      Heel verstandig…

      • Quercus heeft op 19 juli 2023 geschreven:

        Er zijn er nu al die knettergek rijden. Laat staan dat je de snelheid gaat verhogen. Want dan is 150 km/hr nog niet hard genoeg en gaat het naar 170 km/hr. In een een landje als dit, is tijdwinst op de langere afstand niet of nauwelijks relevant. Alleen maar meer asociaal gedrag. Met 50.000 km/Jr mag ik meepraten.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Patrick heeft op 18 juli 2023 geschreven:

    Wat een belachelijk artikel! Vooral dat ‘helaas’ mag je in NL geen 150 km/u. Wat is dit voor blad? Zelfde dag nog in de krant dat de mensen in Italië doodvallen van de hitte, de oceaan bij Miami 36gr, is en dan overal ter wereld het zoveelste hitte record wordt verbroken. Oorzaak: CO2 en fossiele brandstoffen. En dan dit artikel. Man, man, man, wat een triestigheid.

    • Bart Creemers heeft op 18 juli 2023 geschreven:

      Beste Patrick
      Wat jij schrijft is nog steeds geen bewezen feit dat dit enkel door de mens’ toedoen zou zijn !
      Klimaat wijzigingen zijn er al miljoenen jaren, zelfs voordat er mensen waren !
      Dus reactie is kort door de bocht.
      Ben het overigens wel met je eens dat zo’n snelheid geen zin heeft!
      En we het beter kunnen laten, hoe dan ook beter voor alles)

      • Floris heeft op 18 juli 2023 geschreven:

        Het is al lang en breed bewezen, als je niet iets van wetenschap snapt, gebruik het dan ook niet als argument. Ik word zo moe van mensen die nu nog steeds denken dat ze het beter weten dan decennialang grondig onderzoek door tienduizenden grondig opgeleide wetenschappers uitgevoerd. Haal je kop eens uit het zand.

        • Sjon heeft op 19 juli 2023 geschreven:

          In 2023 nog een discussie voeren met iemand die nog niet overtuigd is van het CO2 probleem.. tenenkrommend.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Zwaan heeft op 17 juli 2023 geschreven:

    Wat een onzin alleen voor Electrische auto’s! Het gross van de mensen kan zon stom ding niet eens betalen en de uitstoot bij harder rijden is bewezen niet het probleem te zijn!

    Reageer
  • Ren heeft op 17 juli 2023 geschreven:

    Laat het dan alleen toe voor elektrische autos . Op de lange termijn zal dat ook schoner zijn. En het promoot elektrisch rijden nog meer. En met de hoeveelhied elektrische autos die er nu zijn EN de hoeveelheid wegen waar het is toegestaan zal die uitstoot te verwaarlozen zijn.

    • Dave heeft op 18 juli 2023 geschreven:

      Zoals Maarten al mooi heeft voorgerekend is het verbruik bij een hogere snelheid in theorie veel hoger.
      Ik kan dat onderschrijven met een praktijk-voorbeeld.
      Bij familiebezoek in Zeeland rijden we vaak overdag heen, na 19:00 terug. Met een EV.
      Netjes 100 heen. Bijna netjes net iets boven de 130 terug.
      Zelfde route, zelfde bestuurder. Vooral op de cc.
      Verbruik is terug iets meer dan 2x zo hoog, ook als temperaturen nauwelijks schommelen.

      Alleen EV zou een argument kunnen zijn als natuurkunde niet bestond…

      Reageer
    • Rijn heeft op 18 juli 2023 geschreven:

      Op dit moment zou dat een zeer onlogische keuze zijn. De weerstand bij harder rijden neemt exponentieel toe waardoor het rijbereik gigantisch snel minder wordt wanneer je hard rijdt met een elektrische auto. Bij auto’s met verbrandingsmotoren geldt dit ook, maar in mindere mate.

      Reageer
    • Zwaan heeft op 17 juli 2023 geschreven:

      Wat een onzin alleen voor Electrische auto’s! Het gross van de mensen kan zon stom ding niet eens betalen en de uitstoot bij harder rijden is bewezen niet het probleem te zijn!

      Reageer
    Reageer
  • maarten heeft op 17 juli 2023 geschreven:

    Veilig genoeg, zeker. Daar heeft niemand het over.

    Het gaat hier om andere belangen, het milieu en de luchtkwaliteit.
    Het probleem is de CO2 doelstellingen. Het verschil tussen deze snelheden in cijfers :

    Bij 150KM/h rijden gebruik je 124% meer energie (dus ruim het dubbele) tov 100KM/h (want luchtweerstand gaat kwadratisch omhoog met snelheid) terwijl je maar 50% harder rijdt. Daarbij mag je meer (of zwaardere) ongelukken verwachten en zal het meer fijnstof van de banden opleveren etc etc etc.

    Dus of dat nou bepaald een briljant plan is van deze 4 beste jongetjes uit de EU klas (kuch…) valt te bezien, zeker ook omdat elk land gewoon CO2 doelstellingen dient te halen heeft en deze plannen daar haaks op staan.

    Het zijn sowieso al landen die relatief achterlopen, als ik kijk naar de CO2 intensiteit van de stroomopwekking in die landen op dit moment (17:07 – 1700 uur):

    Bulgarije 298 gCO₂eq/kWh
    Polen 583 gCO₂eq/kWh
    Tsjechie 411 gCO₂eq/kWh
    Italie 380 gCO₂eq/kWh

    Ter vergelijk :

    Nederland 68 gCO₂eq/kWh
    Noorwegen 55 gCO₂eq/kWh

    Conclusie, zelfs met een EV rijden in die landen is al smerig. Laat staan op hogere snelheden.

    Disclaimer: Ja, het is een verhaal, ja, het is lang en bestaat uit veel woorden, nee dat maakt het geen verzinsel en/of mening en ja, je kan de feiten zelf controleren. Ooh, en bij de cijfers van de CO2 intensiteit, lager is beter. (om potentiële discussie hierover te voorkomen)

    • Micha heeft op 17 juli 2023 geschreven:

      In theorie klopt dit verhaal. In de praktijk blijkt het dat het verhogen van de maximumsnelheid maar een kleine verhoging in CO2 uitstoot met zich meebrengt. Dit komt doordat wanneer de meeste automobilisten onderweg zijn, de verkeersdrukte het grootst is en hard rijden er dus niet in zal zitten.

      De enige momenten dat je consistent hard kan rijden is wanneer er weinig verkeer op de weg is en dit zijn ook de momenten dat je er iets aan hebt. Bestuurders zullen daarbij minder snel afgeleid worden dan wanneer ze langzamer rijden. Dit kan bijdragen aan de verkeersveiligheid.

      • Rob heeft op 18 juli 2023 geschreven:

        En je rijdt minder lang dat lijkt niet meegenomen te worden hier. Indien ik op 2 uur rijden een half uur eerder op mijn bestemming ben door harder te rijden stopt mijn uitstoot/verbruik en ander rijdt nog half uur door. Weliswaar met lagere snelheid dus minder uitstoot/verbruik maar toch. Right?

        • Chris heeft op 18 juli 2023 geschreven:

          @Rob: inderdaad. Dat vergeten die EVangelisten gemakshalve maar en in dat half uur kun je heel veel nuttige dingen doen die ook heel goed voor de samenleving of de familie kunnen zijn. Die maximumsnelheid in NL overdag van 100 km/h is veel te laag en zou minstens 130 moeten zijn. Mensen die zeuren over uitstoot moeten dan zelf maar met de fiets of lopend gaan, dan worden ze pas enigszins geloofwaardig. Het is heel hypocriet van ze om dan met 100 over de snelweg te blijven sukkelen, dat geeft ook uitstoot.

          • Maarten heeft op 19 juli 2023 geschreven:

            Chris en Rob..

            Het verbruik wordt uitgedrukt in liters/100KM.

            Zie je daar een ‘tijd’ component in staan?

            En snappen jullie waarom dat getal omhoog gaat als je harder rijdt?

            Man man man man……
            En dan denken slimmer te zijn dan “EVangelisten”.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)